Uitstel werkelijke uitstoottest voor nieuwe dieselauto’s
Nederland is al jaren een van de drijvende krachten achter de invoering van een praktijktest (de zogenoemde Real Driving Emission test).
Gesjoemel
Mede naar aanleiding van het gesjoemel met software van dieselauto’s lag er een voorstel van de Europese Commissie om de eerder al overeengekomen overgang van rolbandtesten naar testen op de openbare weg versneld in te voeren, in 2 stappen: met ingang van 2017 een overschrijding van maximaal 60 procent (conformity factor: 1,6) en vanaf 2018 maximaal 18 procent (CF: 1,18) voor nieuwe types en een jaar later voor alle nieuwe voertuigen.
Afgezwakt en aangenomen
Dit vond Nederland al te weinig ambitieus maar als eerste stap aanvaardbaar. Dit eerdere voorstel is eerst afgezwakt en vervolgens aangenomen. De nieuwe afspraken zijn: met ingang van 1/9/2017 een overschrijding van 110 procent (CF: 2,1) en met ingang van 1/9/2020 een overschrijding van 50 procent (CF: 1,5) voor nieuwe type voertuigen.
Nederland stemt als enig Europese land tegen verder uitstel van werkelijke uitstoottesten
Reactie plaatsen •