Tweewielers op weg naar 20 miljoen
Het aantal tweewielers in Nederland kruipt naar de twintig miljoen. Echt meer gefietst wordt er, ondanks de groei van het fietsenpark, echter niet. De fiets heeft nu een aandeel van zeven procent in de totale mobiliteit van de Nederlander.
In de categorie tweewielers is het aantal fietsen de laatste jaren met 17,8 miljoen stabiel na een eerdere groeistuip in 1999 toen er nog 16,5 miljoen in omloop waren. Stijging is er wel onder motoren (7 procent) en bromfietsen (1 procent). Hiervan rijden er bijna 500 000 respectievelijk 600 000 rond. Dit blijkt cijfers van de BOVAG/RAI.
Per inwoner wordt jaarlijks 803 kilometer per fiets afgelegd. In 2001 was dat nog 854 kilometer en iets langer geleden, in 1997, zelfs nog 942 kilometer. Op de korte afstand gaat een kwart van alle verplaatsingen per fiets. Bij afstanden van 5 tot 7,5 kilometer resteert nog een fietsaandeel van 20 procent, maar over nog grotere afstand wordt slechts in 6 procent van de gevallen de fiets genomen.
Het probleem van de fietsendiefstal lijkt enigszins te worden ingedamd. Vorig jaar werden er nog 740 000 fietsen ontvreemd tegen 827 000 in 1999. Een veel forse terugdringing van dit kwaad is te verwachten met de introductie van de 'onsteelbare' fiets. Dit Eurolock trapas-slot, dat inmiddels op Multicycle-fietsen wordt toegepast, zou de fietsendief moeten afschrikken. Zodra het slot wordt gekraakt, is de fiets namelijk verder onbruikbaar. De Fietsersbond heeft al enthousiast gereageerd op de nieuwe vinding en hoopt op navolging van andere fietsproducenten. Een dubbel slot blijft in alle gevallen gewenst, één voor de fiets zelf en een ander om de fiets aan 'de vaste wereld' vast te ketenen. Anders zou ook bij het trapas-slot het voorwiel of de hele fiets weggenomen kunnen worden.
Reactie plaatsen •