Tweede proef ‘Elke tien minuten een trein’ afgerond
Met de proef is extra informatie verzameld over de condities waarbinnen de structurele invoering van een verhoogde frequentie op dit traject mogelijk is.
Resultaten
De reiziger heeft waardering uitgesproken, ook al ging aantal zaken niet goed. Zo waren er tussen Utrecht en Geldermalsen klachten over te volle treinen in combinatie met de inzet van Sprinters en het incidenteel voorbijrijden van een stoptreinstation bij vertragingen. NS gaat enkele treinen verlengen en reizigers over de perrons beter spreiden. Daarnaast werd het incidenteel voorbijrijden van een stoptreinstation om de doorstroming te bevorderen gestaakt.
Omgeving
Het laten rijden van meer treinen heeft impact op de omgeving. Verkeersregelaars hebben bij enkele drukke overwegen een veilige afhandeling van het verkeer ondersteund. Tijdens deze proef zijn de effecten van het toegenomen treinverkeer op een aantal spoorwegovergangen gemeten. Er hebben zich tijdens de proef geen incidenten bij overwegen voorgedaan.
Vervolg
Tijdens de proef zijn zo'n 2000 reizigers geïnterviewd, is onderzoek onder medewerkers verricht en zijn gegevens over overwegen verzameld. Begin 2011 zullen ProRail, NS en de goederenvervoerders besluiten binnen welke condities en vanaf welk moment er ‘elke tien minuten een trein’ op dit traject wordt ingevoerd.
Auteur: Joske van Lith
ProRail, KNV en NS zijn redelijk tevreden over de tweede proef ‘Elke tien minuten een trein’
Reactie plaatsen •