Tweede Kamerleden over openbaar vervoer (VK 2/2011)
Farshad Bashir, SP:
Verzelfstandiging van NS en ProRail mislukt
‘De overheid is voor 100 procent aandeelhouder en dus eigenaar van NS en ProRail. We zijn eigenaar, maar hebben weinig tot niets te zeggen. NS houdt zich bijvoorbeeld graag bezig met buitenlandse overnames, vastgoedontwikkeling en winstmaximalisaties. ProRail op zijn beurt heeft andere hobby’s gevonden, zoals onderzoek naar oplaadbare auto's. Ondertussen krijgt de top meer dan de Balkenendenorm. Maar fatsoenlijk treinen laten rijden lijken ze vergeten.
Beheer van het spoor en het rijden op het spoor zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, twee kanten van dezelfde medaille. Daarom moeten de twee bedrijven weer onder één dak en directe verantwoordelijkheid van de minister van Infrastructuur komen met democratische controle door de Tweede Kamer. En ze moeten met fatsoenlijke materiaal op tijd treinen laten rijden. Kortom: de verzelfstandiging van NS en ProRail is mislukt! NS en Prorail moeten dan ook weer één overheidsbedrijf worden!’
Charlie B. Aptroot, VVD:
Ov vraagt om één beslisser
‘Het openbaar vervoer is hopeloos versnipperd. In de Randstad beslissen het rijk (trein), de provincies (regionaal) en de stadsregio’s (ook regionaal) ieder over hun eigen openbaar vervoer. De VVD wil naar één autoriteit voor alle openbaar vervoer, te beginnen in de Randstad. Randstadrail is op zich succesvol, maar heeft te maken met zowel de eigen regels en voertuigen van HTM als RET. Onnodig veel overleg is nodig en aanpassingen aan elkaars systemen zijn onnodig duur. Het stond in het VVD verkiezingsprogramma en het staat in het regeerakkoord: er moet één autoriteit zijn met alle bevoegdheden en budgetten voor het openbaar vervoer. Als de Randstadprovincie er is dan kunnen ov-autoriteit en Randstadprovincie één worden.’
Politieke quotes over het openbaar vervoer uit 2009.
Auteur: Eveline Korving
Reactie plaatsen •