Tweede Julianasluis scheidt beroepsvaart en recreatievaart
De scheepvaart kan sinds 28 juli de tweede Julianasluis gebruiken. De bestaande Julianasluis is 12 meter breed, de nieuwe sluis 14 meter. Met een tweede sluis zijn beroeps- en recreatievaart te scheiden. Dit biedt meer capaciteit en vergroot de veiligheid.
De tweede Julianasluis werd al op 20 juni 2014 geopend, waarna een succesvolle testfase volgde.
Oog op de toekomst
In de toekomst worden voor de beroepsvaart langere en bredere schepen verwacht. Doordat ook de recreatievaart de komende jaren toeneemt, heeft de provincie Zuid-H ollandeen tweede Julianasluis gebouwd. Door een extra sluis zijn de beroepsvaart en recreatievaart te scheiden. Bovendien kan de vaart gewoon doorgaan, als bijvoorbeeld 1 sluis in storing is of in onderhoud.
Bediening sluizen
Vanuit een monumentaal bedieningsgebouw naast de sluizen bedient een sluismeester de Julianasluizen. Om dit ook in de toekomst mogelijk te houden, is het monumentale bedieningsgebouw opgeknapt en ondergronds uitgebreid. De uitbreiding biedt ruimte aan het computersysteem voor de bediening van de beide sluizen, een kantine en een warmte-koude opslag. Hiermee kan het bedieningsgebouw ’s zomers gekoeld en ’s winters verwarmd worden.
Sluiseiland
Door de komst van de tweede sluis en het al gerealiseerde vernieuwde tracé van de Zuidwestelijke Randweg (N207) was een nieuwe inrichting van het sluiseiland nodig. De speeltuin De Korte Akkeren is opgeknapt en er is een zonneweide. Mensen kunnen bootjes kijken bij het Sluiscomplex, langs de kade (westzijde Sluiseiland) en de beide koppen van Sluiseiland. Er zijn nieuwe wegen, fiets- en wandelpaden aangelegd en de dijk is ook verbeterd. Het grootste deel van Sluiseiland is klaar, de laatste werkzaamheden, het opknappen van de loswal, zijn naar verwachting rond de jaarwisseling klaar.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •