Twee weken op de E-bike en veel Brabanders zijn ‘om’
16 procent van de 1100 Brabantse werknemers die vorig jaar twee weken op een E-bike naar hun werk fietsten, heeft na de proefperiode zelf een E-bike aangeschaft voor het woon-werkverkeer. In een volgend Eindhovens ‘intekenproject’ ‘Fietsen Loont’ verruilden 271 forenzen eind vorig jaar hun auto voor de E-bike. Van deze groep wordt over twee jaar bekeken of de E-bike structurele invloed heeft op hun reisgedrag en gezondheid.
Na een geslaagde startproef in 2010 met ‘Probeer een E-bike’ in Eindhoven, kreeg dit project in 2011 een Brabant-breed vervolg. Zo konden ruim 1100 werknemers van organisaties rond ’s-Hertogenbosch, Eindhoven, Tilburg, Breda of Helmond twee weken lang een E-bike testen in hun woon-werkverkeer. Grote organisaties als Philips Healthcare, Vanderlande Industries en Heineken Nederland Supply grepen deze kans, evenals onderwijsinstellingen, gemeentes, ziekenhuizen en zorginstellingen. Uit recent onderzoek in opdracht van de organisator BRAMM (Stichting BRAbant MobiliteitsManagement) blijkt dat de E-bike bij 84 procent van deze deelnemers voldeed aan de verwachtingen en dat tweederde de fiets ziet als een geschikt vervoermiddel om de dagelijkse woon-werkreis mee in te vullen.
Doelgroep E-bike
BRAMM geeft aan dat 65 procent van de Brabantse werknemers binnen een straal van 15 km van het werk woont, een enorme potentiële doelgroep. Ruim 79 procent van de deelnemers vond de ervaring met de E-bike goed of zeer goed. Ook gaf 90 procent van de deelnemers aan dat het eenvoudig was om de E-bike thuis op te laden.
Fietskilometervergoeding
Na dit stimuleringsproject in opdracht van de provincie Noord Brabant, zette BRAMM eind vorig jaar in Eindhoven het project ‘Fietsen Loont’ op. BRAMM-directeur Arend Klaassen: Met geld uit het beloningsfonds van het SRE (Samenwerkingsverband regio Eindhoven) konden werknemers op eigen initiatief intekenen op een fietskilometervergoeding voor het woon-werkverkeer over een periode van twee jaar. Deze vergoeding werd in één keer werd uitbetaald. Over twee jaar gaan we het reisgedrag van deze, 271 deelnemers, onderzoeken, onder meer met behulp van TNO.’ Met de eenmalige uitkering konden de deelnemers een E-bike aanschaffen voor hun woon-werkverkeer en hun auto laten staan. Het onderzoek in 2013 moet uitwijzen of de E-bike bij deze groep inderdaad resulteert in aangepast reisgedrag en verbeterde gezondheid.
Auteur: Jacques Lorsheijd
16 procent van de 1100 Brabantse werknemers die vorig jaar twee weken op een E-bike naar hun werk fietsten, heeft na de proefperiode zelf een E-bike aangeschaft voor het woon-werkverkeer
Reactie plaatsen •