Tussenstop voor lightrail
De lightrailvoertuigen op de regionale spoorlijn van Gouda naar Alphen aan den Rijn rijden op 12 december voor het laatst. Met ingang van de nieuwe dienstregeling zet NS hier gerenoveerde Sprinters in. Na een tussenstop van drie jaar keert de lightrail in 2012 weer terug op dit traject.
In december 2012 gaan er als eerste stap van de RijnGouwelijn weer nieuwe lightrailvoertuigen rijden op Gouda - Alphen. Is dat niet raar: nu lightrail, straks heavy rail en in 2012 weer lightrail? Maar ook: in de spitsuren doorgaande stoptreinen Gouda - Alphen - Leiden en in 2012 weer ouderwets overstappen in Alphen? Projectdirecteur Peer Rooijmans van de RijnGouwelijn kan zich de verbazing voorstellen. ‘Die tijdelijke overstap vanaf 2012 is minder erg voor de reizigers als je bedenkt dat de frequentie op de lijn Gouda - Alphen dan verdubbelt: van twee naar vier keer per uur. Bovendien komt in 2012 de lage instap weer terug.’
Zes minuten reistijdwinst
De reden voor deze veranderingen is de nieuwe concessie voor de lijn Gouda - Alphen aan den Rijn. NS heeft aan de provincie Zuid-Holland voorgesteld om in de brede spitsen doorgaande treinen in te zetten van Gouda via Alphen naar Leiden. Reizigers van Gouda naar Leiden hoeven dan niet over te stappen in Alphen. Dat scheelt zes minuten. Maar lightrailvoertuigen mogen nu alleen op het traject Gouda - Alphen rijden en nog niet op het traject Alphen - Leiden. Vandaar dat NS vanaf december gerenoveerde Sprinters inzet. En het is niet rendabel om in de spits met zwaar en in de daluren met licht materieel te rijden.
De zes lightrailvoertuigen die NS huurt van HTM worden overbodig. De Haagse stadsvervoerder overweegt de voertuigen in te zetten op tramlijn 11. Ze zijn zes jaar oud. ‘Het is een kleine serie’, zegt directeur exploitatie Piet Jansen. ‘Als we een goede prijs krijgen, dan verkopen we ze. We hebben twee kandidaten in Engeland.’
Richtingaanwijzers
De onderhandse concessie van Gouda - Alphen aan NS loopt drie jaar: tot december 2012. Vóór die tijd komt er een aanbesteding. Partijen als Connexxion en NS-dochter RegiolinQ hebben al openlijk interesse getoond. Rond 2015 gaan de nieuwe lightrailvoertuigen rijden op de hele RijnGouwelijn. Die loopt van Gouda via Alphen en de Leidse binnenstad naar de Noordzeekust. Lightrail is vervoer voor steden en stedelijke regio’s dat – anders dan trein en metro – geschikt is om te mengen met het wegverkeer. NS-Sprinters zijn ongeschikt voor de openbare ruimte: die zijn te groot, missen richtingaanwijzers en remlichten en hebben een hoge instap. Na 12 december rijdt NS op geen enkele lijn meer met lightrail.
Auteur: Joske van Lith
De NS zet gemoderniseerde Sprinters in op het traject Gouda - Alphen
Reactie plaatsen •