Tussen Pijnacker en Delft wint de fiets van de auto
Vergelijkende reistijdinformatie voor auto en fietser op de woon-werkroute tussen Delft en Pijnacker. Eén van de pijlen op de boog van het nieuwe fietsproject ZOEF, dat staat voor zorgeloos, onbelemmerd en eenvoudigweg fietsen. Onder dit motto moeten meer pendelaars in het zadel worden geholpen. Een andere opvallende faciliteit op dit traject is het bieden van pechhulp aan gestrande fietsers in de ochtend en avondspits. Met deze en meer maatregelen willen de wegbeheerders duidelijk maken dat de fiets op dit traject zo gek nog niet is.
In feite omvat het nieuwe project, het auto/fiets-traject tussen Pijnacker-Delft-De Lier. Op een groot deel van dit traject staat het regelmatig vast, legt Patrick van Norden uit. Hij houdt zich bij het Groot Haags samenwerkingsverband Swingh (overheden, bedrijfsleven en consumentenorganisaties) bezig met het fietsproject. 'Fietsen is hier een prima alternatief en kan de drukte op de weg helpen ontlasten. Veel automobilisten denken echter dat fietsen langer duurt dan met de auto. Maar dat lijkt niet het geval.'
Uit vergelijkende cijfers blijkt dat op het eerste deel van deze route fietsers in de spits nu al, dat wil zeggen nog zonder alle 'fietscomfortmaatregelen', minutenwinst boeken. Dat komt onder meer doordat automobilisten op de route meer tijdverlies opdoen bij rotondes en verkeerslichten. 'Het probleem is dus dat veel autorijders dat niet dóór hebben', stelt van Norden. ZOEF moet daarmee korte metten maken. Zo staat voor 2007 de plaatsing van digitale vergelijkende reisinformatie langs de weg op stapel. Fietser en automobilist kunnen dan met eigen ogen zien wie het snelst is. Wachttijdvoorspellers bij kruispunten voor fietsers zijn een ander onderdeel van het project. Te beginnen -waarschijnlijk nog dit jaar - met een eerste voorspeller op een druk kruispunt in Delft, gevolgd door nog acht tot tien exemplaren elders op de route. Deze maatregel betreft vooral de verkeersveiligheid. Van Norden:' door het voorspellen van de wachttijd blijven meer fietsers netjes wachten tot het licht op groen springt. Vooral bij lange wachttijden heeft dit veel effect.' Op het ZOEF-traject zijn de fietswachttijden overigens al klein door uitgekiende afstemming; doorgaans zo'n 15 à 20 seconden.
Ook infrastructurele maatregelen horen bij ZOEF, voegt van Norden verder toe. 'Het gaat dan om betere, comfortabele bestrating en bewegwijzering.'
Totaal kost het project ruim vijf ton, exclusief de infrastructurele maatregelen die overigens grotendeels al worden uitgevoerd (en opgebracht) door de afzonderlijke wegbeheerders. Stadsgewest Haaglanden en de provincie Zuid Holland dragen de helft van de kosten, de deelnemende gemeenten Delft, Pijnacker en Midden-Delfland betalen de rest.
Reactie plaatsen •