TU Delft: Slim Reisbudget levert 50 miljoen per jaar op
Brede invoering van een Slim Reisbudget (mobiliteitsbudget) kan de maatschappij 50 miljoen euro per jaar opleveren. Dat blijkt uit een onderzoek van Jan Anne Annema van de TU Delft naar de maatschappelijk kosten en baten van het mobiliteitsbudget.
In het onderzoek is onder andere gekeken naar de effecten op reistijd, onderhoud van wegen, veranderingen in belastingopbrengsten en milieuwinst. Naast de kosten levert de invoering van een Slim Reisbudget ook reistijdwinst en milieu- en veiligheidswinst op.
De werkgeversgroep B50 berekende al eerder dat 6,5 miljoen werknemers slimmer en flexibeler kunnen reizen voor het werk als zij een Slim Reisbudget krijgen. Hierdoor zullen de files afnemen.
Fiscale hindernis
Voor de invoering van een Slim Reisbudget moet nog wel een fiscale hindernis worden
weggenomen. In januari bood de B50 werkgeversgroep, onderdeel van het Platform Slim
Werken Slim Reizen, aan staatsecretaris Weekers een rapport aan met de oplossing: een
Slim Reisbudget voor bedrijven. De B50 ziet graag dat de staatssecretaris het voorstel
opneemt in het Belastingplan 2013, zodat de werkgevers vanaf januari 2013 het nieuwe
beleid kunnen invoeren.
Slim reizen stimuleren
Met een Slim Reisbudget kunnen werkgevers slim reizen stimuleren. In de meest simpele vorm krijgt een werknemer een vast budget, waarmee hij voor het werk kan reizen. Wanneer de werknemer zijn budget minder aanspreekt - door bijvoorbeeld goedkoper te reizen, thuis of dichter bij huis te werken – dan houdt hij geld over. Dit stimuleert de werknemer bewust slim te reizen. Daarnaast kunnen werkgevers via een Slim Reisbudget duurzame mobiliteit bevorderen, door bijvoorbeeld een hogere kilometervergoeding voor reizen per fiets of openbaar vervoer te geven dan voor autokilometers.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Brede invoering van een Slim Reisbudget (mobiliteitsbudget) kan de maatschappij 50 miljoen euro per jaar opleveren, blijkt uit onderzoek van de TU Delft.
Reactie plaatsen •