Truckparkings beveiligen
Slapende chauffeurs zijn kwetsbaar voor overvallen. Gecertificeerde beveiligde vrachtwagenparkings kunnen hiervoor een oplossing zijn. Grontmij verrichtte in opdracht van Parkeer Beheer Roosendaal (PBR) een haalbaarheidsstudie, gevolgd door het ontwerp, advisering en realisatie van de beveiligde vrachtwagenparking Borchwerf II.
Volgens Eddy Jongen, adviseur Parkeervoorzieningen Grontmij, is het belangrijk dat belanghebbenden (verzekeraars, transporteurs en overheden) de handen ineen slaan en financiële middelen beschikbaar stellen: ‘De jaarlijkse kosten die gemoeid zijn met diefstal in de transportsector liggen rond de 300 à 400 miljoen euro. Ook kunnen parkings met goede voorzieningen bijdragen aan filevermindering, omdat vrachtwagens dan na de spits kunnen gaan rijden.’
Vrachtwagenparking Borchwerf II Roosendaal
Grontmij verrichtte in opdracht van Parkeer Beheer Roosendaal (PBR) een haalbaarheidsstudie, gevolgd door het ontwerp, advisering en realisatie van de beveiligde parking. ‘Belangrijkste uitgangspunt vanuit PBR was dat het een rendabele parking moest worden die plek biedt aan 120 vrachtwagens, met een hoog beveiligingsniveau, horeca direct naast het terrein, sanitaire voorzieningen en een tankstation voor trucks. Ook wilde de gemeente voorkomen dat er nog in de openbare ruime geparkeerd werd.’ De keuze viel op een al geasfalteerd perceel op een mooie zichtlocatie. Qua veiligheid is de parking maximaal gecertificeerd, het is nu nog wachten op de beoogde horecavoorziening, zodat ook het servicelevel van de truckparking in aanmerking kan komen voor de maximale score op dit onderdeel. De parking is in september 2011 officieel geopend.
Veiligheid
De vrachtwagenparking wordt strak in de gaten gehouden in de meldkamer van Roosendaal. Het hekwerk van sterk schrikdraad (een zogenaamde powerfence) geeft een stroomsignaal af als iemand het aanraakt, waarna er direct melding van wordt gemaakt naar de camera’s en verlichting in die zone. Binnen 10 minuten na een melding is een bewaker ter plaatse. Vrachtwagens die binnenkomen, moeten zich eerst melden bij de terminal, wat ook via de meldkamer gaat. In de nabije toekomst wordt er software geïnstalleerd die een complete scan maakt van de truck: de lading, het kenteken, het paspoort van de chauffeur enzovoort.
Auteur: Jacques Lorsheijd
De beveiligde vrachtwagenparking Borchwerf II in Roosendaal
Reactie plaatsen •