Trein van de toekomst door de ruimte: Overhead Train System
Het systeem lijkt in eerste instantie op een monorailsysteem, maar door unieke constructie- en designkenmerken is deze daarvan te onderscheiden. De trein wordt gemaakt van geprefabriceerde elementen en heeft een lager energieverbruik per passagier dan de huidige treinsystemen. De de cabines rijden hoog in de lucht in een afgeschermde ruimte en is daarmee weersonafhankelijk. Voor de aanleg van de tunnelbaan is geen grondverzet nodig. Bij OTS is niet het spoorboekje maar de mobiliteitsbehoefte leidend, het is ‘on-demand’ railtransport.
De kosten van OTS worden inclusief cabine geraamd op 17,5 miljoen per kilometer. Hiermee is OTS goedkoper dan het bestaande spoorwegennet. Bij OTS wordt het systeem voor 95% geprefabriceerd aangeleverd en is na montage direct klaar voor gebruik. Vanwege de constructie is het mogelijk om boven bus- en treinstations perrons en transferia aan te leggen.
Bij de ontwikkeling van OTS wordt samengewerkt met de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) aangegaan. De HAN doet onderzoek naar het dynamisch gedrag van het transportsysteem.
Auteur: Joske van Lith

Impressie van een transferium bij de Overhead Train System (OTS)
Reactie plaatsen •