TomTom-data toegepast voor maatregelevaluatie
Wegbeheerders kunnen de effecten van verkeersmaatregelen nu inzichtelijk maken zonder daarvoor menskracht en meetapparatuur ter plekke in te zetten. Het bedrijf Hastig levert op verzoek een nauwkeurig datarapport op wegvak of trajectniveau op basis van
verkeersgegevens uit navigatiesystemen en gsm-toestellen.
Het inzamelen van data over verkeerstromen is vaak een arbeidsintensieve en kostbare aangelegenheid. Kentekenonderzoek met videocamera’s of reistijdmeting met floating car data vergen forse investeringen in tijd, mensen en apparatuur. Door gebruik te maken van gegevens die door navigatiesystemen en gsm-toestellen worden ‘teruggeleverd’ aan de providers, voorkom je deze bezwaren. De ondernemers van Hastig werken daarvoor onder andere met TomTom gegevens die al beschikbaar zijn over een aantal jaren. Hierdoor zijn ook historische gegevens op te vragen. Dat betekent dat een verkeersmaatregel zelfs kan worden geëvalueerd zonder dat er vooraf is gemeten. Ook zijn exacte locaties en periodes aan te geven waarvan data te vergelijken is. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de reistijden in de avondspits op een bepaalde dag van de week en een bepaald wegvak voor en na een verkeersmaatregel te vergelijken. Deze methode is onder meer toegepast in Capelle aan den IJssel voor de aanpak van de verkeersproblemen rond de Algerabrug. Deze meetdienst wist de effecten van een tijdelijke afsluiting van een toerit, bedoeld om de doorstroming op de brug te verbeteren, nauwkeurig in beeld te brengen.
Meer info: www.hastig.nl
navigatisystemen genereren toepasbare verkeersevaluatiegegevens
Reactie plaatsen •