Toenemende belangstelling voor E-Bedrijfsbusjes
De internationaal pakketvervoerder DPD (Dynamic Parcel Distribution) gaat dit jaar in de regio Stuttgart rijden met vijf elektrische bestelbussen van Mercedes-Benz. De nieuwe elektrische Vito E-CELL is volgens DPD de eerste fabrieksmatig geproduceerde elektrische bestelbus ter wereld.
De proef met de bestelauto’s gaat 4 jaar duren. In deze periode zal elke auto naar verwachting
De Vito E-CELL is gebaseerd op de lange Mercedes-Benz Vito met een wielbasis van
Het gebruik van elektrisch aangedreven bestelwagens is wereldwijd in opkomst. In Londen begon pakketdienst TNT eind 2009 met vijf elektrisch aangedreven vrachtauto’s te rijden, en afgelopen september presenteerde de minister van VenW bij het Nederlandse Paviljoen op de Sjanghai World Expo de eerste vijf elektrische bestelwagens van TNT, die in China in gebruik gaan. Deze bestelwagens zijn in slechts 2,5 uur volledig op te laden en kunnen met een volle lading
Ook in ons land is een toenemende belangstelling voor elektrisch vrachtvervoer. In oktober 2009 nam wethouder Marijke Vos van Amsterdam een elektrische vrachtwagen van 020stadsdistributie.nl officieel in gebruik, die gekoelde producten vanaf het Food Center Amsterdam (FCA) distribueert. In Haarlem vervoert een elektrische shuttle sinds kort gekoelde goederen voor de horeca (zie nieuwsbericht site Verkeerskunde 23 april 2010), Cornelissen Transport BV gaat met elektrische distributievoertuigen supermarkten bevoorraden in de stadsregio Arnhem-Nijmegen, Peter Appel Transport B.V. investeert in 40 elektrische voertuigen voor de distributie aan huis van levensmiddelen in de regio Amsterdam en afvalverwerker Van Gansewinkel schaft acht elektrische vuilniswagens aan, waarvan twee op de luchthaven Schiphol in gebruik worden genomen.
Auteur: Joske van Lith
De nieuwe Vito E-CELL biedt voldoende ruimte voor de lichtgewicht lithium-ion accu’s onder de vloer van de auto
Reactie plaatsen •