TNO: Verkeersveiligheid moet in arbobeleid
In Nederland krijgt verkeersveiligheid te weinig aandacht in het arbobeleid van bedrijven. Dat stelt Paulien Bongers, innovatiedirecteur Arbeid bij TNO.
Jaarlijks vallen er naar schatting 50 à 60 verkeersdoden tijdens het werk en belanden 750 werknemers met verwondingen in het ziekenhuis. TNO zal zelf op basis van Nederlands en buitenlands onderzoek, bedrijven een handreiking doen om verkeersveiligheid te verbeteren.
Top 3 meest riskante beroep
Volgens Bongers hebben beroepschauffeurs en vrachtwagenchauffeurs het meest riskante beroep. Een derde van de verkeersongelukken gebeurt tijdens het rijden van en naar vergaderingen en klanten of tijdens goederenvervoer. De meeste slachtoffers van een ziekenhuisopname reden in een personenauto (38%). Op twee staan de politie en brandweer, en postbezorgers op drie.
Maatregelen
In het buitenland is goede ervaring opgebouwd met vier eenvoudige maatregelen:
Het regelmatig testen van de ogen; goed zien is essentieel in het verkeer.
Bied medewerkers een cursus ‘Het nieuwe rijden aan’.
Wees kritisch in de selectie lease- en bedrijfsauto’s.
Geef medewerkers ook korting op controlebeurten. Dat voorkomt ellende onderweg.
Auteur: Joske van Lith
Beroepschauffeurs en vrachtwagenchauffeurs het meest riskante beroep. Een derde van de verkeersongelukken gebeurt tijdens het rijden van en naar vergaderingen en klanten of tijdens goederenvervoer.
Reactie plaatsen •