TNO ontwikkelt leidraad voor actuele reisinformatie
Steeds meer bushaltes en stations leveren de reiziger actuele reisinformatie via elektronische displays. Helaas is van enige uniformiteit in vorm en inhoud van de berichtgeving nog geen sprake. TNO heeft in opdracht van kenniscentrum Connekt een leidraad ontwikkeld die de eerste stap vormt op weg naar harmonisatie op dit terrein.
Voor de reiziger is het van belang dat alle uitingen van actuele collectieve reisinformatie op stations, haltes en internet een logisch en consistent geheel vormen. Het rapport ‘Visie harmonisatie collectieve reisinformatie openbaar vervoer’ gaat vooral in op het gelijktrekken van inhoud, opbouw en vorm van actuele collectieve reisinformatie en kwam tot stand met medewerking van vervoerbedrijven, serviceproviders, gemeenten en opdrachtgever Connekt.
TNO adviseert om alleen datgene te harmoniseren wat voor de reiziger van belang is om de informatie goed te kunnen begrijpen. Dat is in de eerste plaats de inhoud van de informatie. Hierover moeten binnen de ov-sector bindende afspraken worden gemaakt. Het gaat daarbij over de op de displays te tonen informatie-elementen zoals lijnnummer, actuele vertrektijd, eventuele vertraging en bestemming. Ook de volgorde van de informatie is belangrijk, net als een eenduidig ‘woordenboek’ van halte- en plaatsnamen en de manier waarop de kloktijd wordt weergegeven. Ook zouden er richtlijnen kunnen worden opgesteld voor het aantal berichten op een display en de volgorde daarvan.
Richtlijnen over de vorm van de informatie kunnen volgens TNO het beste worden vastgelegd in de programma’s van eisen bij aanbestedingen. Het betreft hier zaken als herkenbaarheid, leesbaarheid, hoorbaarheid, vormgeving, kleurstelling, lettertypes en lettergrootten.
Over de te hanteren techniek, velt TNO geen waardeoordeel, maar adviseert wel de best practice op technisch gebied bij te houden en op basis hiervan de aanbevelingen en voorschriften voor vorm en inhoud regelmatig te vernieuwen.
Reactie plaatsen •