TNO evalueert proeven met dynamische snelheidslimieten
Op verschillende locaties wordt de snelheidslimiet afgestemd op actuele verkeers-, weg- en omgevingsgerelateerde omstandigheden. Op de A58 en de A12 wordt een lagere maximumsnelheid ingezet om een piek in emissies of een (nog niet ontstane) file te voorkomen. Deze reden voor snelheidsaanpassing zal voor de weggebruiker niet altijd direct zichtbaar zijn. Op de A12 en de A1 is dit wel het geval; als er weinig verkeer is, wordt bij regenval de snelheid op de A12 verlaagd en op de A1 verhoogd.
De proef wordt geëvalueerd om te bezien of de dynamische snelheidslimieten ook zorgen voor een verandering in het gedrag van de weggebruikers, en effect hebben op doorstroming, verkeersveiligheid, lucht en geluid. Doel voor Rijkswaterstaat is om met de resultaten van de evaluaties een uitspraak te kunnen doen over de toegevoegde waarde van dynamische maximumsnelheden en een mogelijk bredere toepassing van Dynamax in Nederland (in welke gevallen, op welke wijze en onder welke voorwaarden).
TNO verzamelt een grote hoeveelheid data uit detectielussen en met behulp van camera’s. Uit de lusdata selecteert TNO interessante situaties en zoekt daar automatisch de juiste camerabeelden bij. Zo kunnen de analyses gericht en efficiënt worden uitgevoerd.
Het evaluatieproject is gestart in november 2008 en loopt door tot in 2010.
In deze video van Rijkwaterstaat wordt uitleg gegeven over de proeven met dynamische snelheden
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •