TLN pleit voor synchromodaliteit
Synchromodaliteit, oftewel het afstemmen van weg- spoor- binnenvaart- en luchtvervoer. Daarvoor pleitte Alexander Sakkers, algemeen voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), tijdens het jaarcongres van Transport en Logistiek. Op Europees niveau zou daarvoor een ‘House of Transport and Logistics’ moeten komen.
Sakkers ziet multimodale samenwerking als oplossing voor de huidige en toekomstige uitdagingen waarmee de transportsector wordt geconfronteerd. De tijd dat alle vervoersmodaliteiten met elkaar concurreerden is volgens Sakkers voor een groot gedeelte voorbij. De oplossing voor economisch efficiënt en duurzaam vervoer moet worden gevonden in zogenaamde synchromodaliteit. Weg, spoor, binnenvaart en lucht moeten op de meest optimale manier op elkaar worden afgestemd. Dit vergt slimme logistiek en veel aandacht voor innovatie. Nederland kan hier als ketenregisseur een vooraanstaande rol in opeisen. Sakkers wil daarom samen met andere vervoersorganisaties kijken hoe de transport en logistieke ondernemers beter met elkaar kunnen samenwerken voor een optimaal proces waarin Nederland wereldwijd een vooraanstaande positie vervuld in aansturing van vervoersstromen.
House of Transport and Logistics
De samenwerking tussen de verschillende logistieke belangenpartijen is de afgelopen jaren reeds versterkt, stelt Sakkers. Toch wordt er volgens hem nog te weinig resultaat geboekt en verliest Nederland positie aan het buitenland. Hij stelt daarom voor om op zowel nationaal als internationaal niveau een orgaan op te zetten om al deze partijen bij elkaar te brengen, inclusief personenvervoer. Als voorbeeld voor Nederland noemt Sakkers de Commissie Vervoerend Nederland, een uitkomst van de samenvoeging tussen TLN en KNV Goederenvervoer. In Europa denkt Sakkers aan de opzet van een 'House of Transport and Logistics'. Eén orgaan, één gebouw, waar beleid en belangen van organisaties uit verschillende EU-landen op elkaar worden afgestemd.
Reactie plaatsen •