Tilburg ontwikkelt plan voor fietstransferium
Met de auto tot de (binnen)stadsrand, vervolgens richting centrum op de fiets die bij de parkeerplaats al op je wacht. Dat is het idee van het 'fietstransferium' dat Tilburg in een recente nota voor bevordering van het fietsverkeer naar en in de stad lanceert. Totaal uitgewerkt is het idee nog niet. Maar de gemeente wil er volgend jaar handen en voeten aan geven, bijvoorbeeld als onderdeel van vervoermanagement.
'Binnen het ketenvervoer kan zo'n fietstransferium een rol spelen', meent senior-beleidsmedewerker Gert Sanders van de afdeling ruimtelijke ordening en verkeer. De gemeente Tilburg is al benaderd door bedrijven die de combinatie van fietsuitgifte en bewaakt parkeren voor hun rekening willen nemen. Een locatie voor het fietstransferium heeft de gemeente overigens nog niet op het oog. Tilburg is zelf ook een beetje verrast door de positieve reacties.
De bereikbaarheidsproblemen in Tilburg zijn in ochtend- en avondspits op dit moment nog te overzien, vertelt Sanders. Wel doen zich knelpunten voor in de relatie tussen de Tilburgse Vinex-locatie Reeshof (inmiddels 40.000 inwoners) en het stadshart. Ook de bereikbaarheid van parkeergarages aan de City-ring laat nu soms te wensen over.
Het fietstransferium zal kunnen starten met hooguit enkele tientallen fietsen. Als het experiment slaagt, volgt uitbreiding, eventueel ook op andere plaatsen. Sanders noemt daarbij de mogelijkheid van fietsuitgifte op bedrijventerreinen in de stad. Ook voor bezoekers van de vele jaarlijkse Tilburgse evenementen kan de parkeer/fietsoptie een goed vervoersalternatief bieden.
Ter introductie zou de gemeente als werkgever zelf het initiatief kunnen nemen om deze vervoersvoorziening aan de eigen ambtenaren te bieden. De les van stedelijk en regionaal vervoermanagement is, zo benadrukt Sanders, dat je zo'n concept als gemeente of overheid in het algemeen moeilijk kunt verkopen of opleggen. Vervoersfaciliteiten voor het eigen personeel hebben immers direct te maken met de eigen bedrijfsvoering.
Het gedroomde fietstransferium - waarvoor overigens al twee jaar geleden werd gepleit door raadsfracties van GroenLinks en VVD - is daarentegen niet het voornaamste ingrediënt in de nieuwe Tilburgse fietsnota, vindt Sanders. In het uitvoeringsprogramma (waaraan de raad later dit jaar nog zijn zegen moet geven) is de voorgenomen extra onderhoudsinvestering van het Ster-Net (route met de hoogst haalbare fietskwaliteit) zijns inziens belangrijker. Daarvoor wordt het jaarlijkse onderhoudbudget opgekrikt van 6 ton naar 1,2 miljoen euro. Naast deze inhaalslag wil de stad waar mogelijk nog meer vrijliggende en conflictvrije rode asfaltfietspaden aanleggen.
In het fietsbeleid neemt Tilburg ten slotte de letterlijke 'black spots' nadrukkelijk onder de loep. Op basis van een eerder gehouden grote enquête sociale veiligheid, worden alle enge plekken in de stad onder handen genomen, met name die locaties die voor Tilburgers een hinderpaal blijken te zijn om de fiets te nemen.
Reactie plaatsen •