Terrorismebestrijding onverwachte steun in loopbeleid
Het stimuleren van voetgangersbeleid krijgt steun uit onverwachte hoek: de recente aanslagen in Londen en Berlijn zorgen ervoor dat er vanuit veiligheidsbeleid een sterkere roept is voor autovrije straten.
Dat zei de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg op 4 juli op het eerste Nederlandse voetgangerscongres Lopen Loont, dat in de Maasstad gehouden werd. “Door de aanslagen met auto’s die op mensenmenigtes inrijden, zoals we dat gezien hebben in Nice, Berlijn en Londen, vinden we opeens steun vanuit de veiligheidshoek voor autovrije straten”, aldus Langenberg.
Bereikbaarheid
“We zijn in Rotterdam al jaren gewend aan een autovrije Lijnbaan”, zei de wethouder, doelend op de eerste autovrije winkelstraat van Nederland, “maar bij de Witte de Wittstraat zien we dat er nog moeilijk gedaan wordt over de bereikbaarheid, als we dit deels voor auto’s willen afsluiten.” Deze straat is populair bij het uitgaanspubliek en enige tijd geleden gerevitaliseerd. Auto’s kunnen er echter nog steeds door, ‘maar dat zijn vaak de types met ronkende motoren en dikke uitlaten. Die wil je niet echt in je straat hebben’, aldus Langenberg.
Auto als wapen
Bij de aanslagen in de grote steden in Europa is een voertuig een steeds vaker gebruikt ‘wapen’. Auto’s en vrachtwagens kunnen leiden tot tientallen slachtoffers, vooral als de straat druk is. Door autoverkeer fysiek op afstand te houden, kunnen dit soort aanslagen worden voorkomen.
City Lounge
Lopen Loont werd op 4 juli gehouden in De Nieuwe Doelen in het Groothandelsgebouw in Rotterdam. De gastheer, de gemeente Rotterdam, wil met het project City Lounge de binnenstad ontwikkelen tot een kwaliteitsplek voor ontmoeting, verblijf en vermaak. In dat kader lopen er meerdere discussies om de straten autoluw of autovrij te maken
Auteur: Vincent Wever
Wethouder Pex Langenberg tijdens Lopen Loont
Reactie plaatsen •