SWOV voorzichtig positief over kabelscheiding
Cable-barriers in de middenberm kunnen passen binnen Duurzaam Veilig. Maar voor toepassing in de berm langs 80 km-wegen verdient een speciaal ontwikkelde 'klemvast'-vangrail de voorkeur. Dat zegt SWOV-onderzoeker Chris Schoon over de Overijsselse plannen om de zestien kilometer lange verbinding Zwolle-Ommen om te toveren tot 'innovatieve stroomweg'.
De innovatie zit 'm behalve in gebruik van staalkabels in de aanleg van een derde inhaalrijstrook die afwisselend voor de ene of de andere richting beschikbaar is. Alle maatregelen bij elkaar maken de N340-nieuwe-stijl nog niet geheel duurzaam veilig (de gelijkvloerse kruisingen in de weg zouden bijvoorbeeld vervangen moeten worden door rotondes). Maar vergeleken met de huidige situatie verbeteren zowel doorstroming als veiligheid, zo meent SWOV.Cable-barriers moeten nog wel een veiligheidsproef doorstaan. De uitbuiging bij schuine inrijding moet beperkt blijven tot één meter. Daarom ziet Schoon letterlijk veel minder ruimte in de zijberm. Bomen staan langs provinciale wegen vaak te dicht op de weg. Een alternatieve vangrail kan hier uitkomst bieden. Deze zogenaamde 'Wicon' (wielgeleidingsconstructie) klemt voertuigen terwijl ze doorschuiven als het ware vast. Met de gewone snelwegvangrail is de kans groot dat ze terugkaatsen en op de verkeerde weghelft terechtkomen.
De 'Wicon' wordt nu sporadisch toegepast. Dat is begrijpelijk: Schoon taxeert de kosten op het drievoud van een gewone geleiderail. In het gespreksplatform 'bermveiligheid' heeft SWOV niettemin de verdere ontwikkeling van speciale bermconstructies voor niet-autosnelwegen bepleit. De hoop is gericht op industriële innovaties zodat goede en goedkopere varianten ontwikkeld kunnen worden. De cable-barrier wordt in Zweden, de VS en Australië al langere tijd toegepast. 'Goed en goedkoop' geldt hier in elk geval voor de middenberm. De kabels dringen volgens Zweedse gegevens het aantal ongevallen met 35 à 50 procent terug en zouden zich in 5,3 jaar terugverdienen.
Snijgevaar
Motorrijders bezien de Overijsselse plannen ondertussen met argusogen. Het woord staalkabel gaat naar aanleiding van een lokale toepassing langs de N242 bij Alkmaar al op voorhand vergezeld van het adjectief 'dodelijk', terwijl de site van de MAG (Motorrijdersactiegroep) veelzeggend wordt opgefrist met een foto van een eiersnijder.
Schoon beklemtoont dat het snijgevaar bij een geleiderail waarschijnlijk groter is dan dat van een gevlochten staalkabel. De paaltjes waaraan de kabels hangen, kunnen voor motorrijders letterlijk wel een hinderpaal zijn. Anders dan bij auto's breken ze bij een aanrijding niet af. Een onderplank - zoals ook wel bepleit bij gewone geleiderail - kan letsel beperken. Het gevaar daar weer van is echter dat auto's daarmee over de kabel of rail gelanceerd kunnen worden.Voor de motorveiligheid zal SWOV nog ongevalsgegevens over de cable-barrier uit onder meer de VS en Australië onder de loep nemen.
Reactie plaatsen •