SWOV: Talloze afleidingen naast de mobiele telefoon
In 5 tot 25 procent van de auto-ongevallen speelt afleiding een rol. Dan gaat het niet alleen om het gebruik van de mobiele telefoon; ook muziek, gesprekken met passagiers, reclameborden kunnen verkeersdeelnemers afleiden.
Dat blijkt uit een literatuuronderzoek dat Agnieszka Stelling en Marjan Hagenzieker van de SWOV uitvoerden.
Bellen, eten en drinken, reclameborden kijken
Er is ‘best veel’ onderzoek gedaan naar afleiding vertelt Stelling. ‘Mobiel bellen is daarbij hét thema.’ Maar niet alleen de telefoon ook bijvoorbeeld iets zoeken in de auto of eten en drinken, kijken naar reclameborden of bedienen van een navigatiesysteem, kunnen afleiden. Dat heeft een negatief effect op het rijgedrag zoals vertraagde reactietijden. Hoe gevaarlijk dat precies is, is niet goed duidelijk. Stelling: ‘Mensen geven niet graag toe dat ze waren afgeleid tijdens het ongeval.’ De SWOV-onderzoekers maakten gebruik van ongevallenstudies en zogenaamde naturalistic driving-studies (waarbij automobilisten lange tijd via onopvallende camera’s en sensoren worden geobserveerd). Deze geven een verschillend beeld; vandaar de vrij ruime marge in de schatting van het ongevalsrisico.
Handsfree negatief effect op rijtaak
Handsfree bellen tijdens het rijden heeft géén significant voordeel boven handheld bellen. Beide laten dezelfde negatieve effecten op de rijtaak zien. Wel blijkt uit alle studies dat activiteiten waarbij langere tijd niet op de weg wordt gekeken, zoals sms-en het meest gevaarlijk zijn. De opkomst van de smartphone belooft dan weinig goeds.
Meer informatie
Een uitgebreid artikel van Stelling en Hagenzieker over het onderzoek vindt u op www.verkeerskunde.nl/afleiding
Auteur: Joske van Lith
Uit het onderzoek blijkt, dat handsfree bellen tijdens het rijden géén significant voordeel heeft boven handheld bellen
Reactie plaatsen •