SWOV-onderzoek ‘Veilig stoppen van wegverkeer bij beweegbare bruggen’
SWOV heeft een nieuw rapport uitgebracht van een korte literatuurstudie met aanbevelingen voor de inrichting van het voorwaarschuwingssysteem voor het wegverkeer bij beweegbare bruggen in beheer van Rijkswaterstaat.
De Dienst Verkeer en Scheepvaart van Rijkswaterstaat werkt aan een nieuw beleidskader om de veiligheid van de weggebruiker bij beweegbare bruggen in beheer van Rijkswaterstaat verder te verbeteren. Mede aanleiding hiervoor zijn de verschillende incidenten die zich bij dit soort bruggen hebben voorgedaan, onder andere bij de Ketelbrug. DVS heeft in de afgelopen jaren verschillende expertsessies gehouden om de vraag te beantwoorden hoe de weggebruiker op een veilige manier gestopt kan worden bij een brug.
Ketelbrug
Op de Ketelbrug (A6) is het voorwaarschuwingssysteem reeds vervangen door een nieuw, tijdelijk systeem. De SWOV is gevraagd om kennis aan te dragen voor de inrichting van dit voorwaarschuwingssysteem, en met name of voorwaarschuwen op 900, 600, of
Advies
Het korte literatuuronderzoek gaat in op de aspecten die een rol spelen bij het veilig stoppen van verkeer voor een brug. De SWOV raadt aan om al deze aspecten mee te nemen in het nieuwe RWS/DVS-beleidskader, met uitvoeringsrichtlijnen, voor het veilig laten stoppen van landverkeer bij beweegbare bruggen.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •