SWOV: meer aandacht nodig voor verkeersveiligheid ov
Gemiddeld vallen per jaar 40 doden en bijna 140 gewonden bij ongevallen met openbaarvervoermiddelen. Dat blijkt uit cijfers in de nieuwe factsheet ‘Verkeersonveiligheid van openbaar vervoer’ van de SWOV.
Daarom vindt de SWOV dat provincies en regio’s die een contract aangaan met openbaarvervoersmaatschappijen meer aandacht kunnen besteden aan verkeersveiligheid in hun concessievoorschriften.
Cijfers
39 procent van de dodelijke slachtoffers met openbaarvervoermiddelen op de openbare weg valt bij botsingen met een bus, 61 procent bij botsingen met een tram of trein. 71 procent van de ziekenhuisgewonden valt bij een ongeval met een bus, 29 procent belandt in het ziekenhuis na een ongeval met een tram of trein.
Uit de cijfers blijkt dat het openbaar vervoer veiliger is voor de gebruikers dan voor andere weggebruikers. Het aantal slachtoffers onder gebruikers van het openbaar vervoer (bus, tram/lightrail, metro, trein) is namelijk gering: gemiddeld per jaar 1 dode en 19 ziekenhuisgewonden in de afgelopen tien jaar (2000 - 2009). Het overgrote deel van de slachtoffers valt dus onder de tegenpartij bij ongevallen met openbaarvervoermiddelen. De kans dat een dergelijk verkeersongeval ernstig afloopt is relatief hoog.
Maatregelen
Naast het voorstel specifieke veiligheidseisen te gaan stellen in concessievoorschriften geeft de SWOV nog een aantal suggesties om het aantal ongevallen te verminderen. Bijvoorbeeld training van buschauffeurs en trambestuurders, infrastructurele maatregelen om bus- en trambanen meer in overeenstemming te brengen met de regeling op de naastgelegen rijbanen voor het overige verkeer, en ongelijkvloerse kruisingen aanleggen bij lightraillijnen.
Auteur: Joske van Lith
Provincies en regio’s die een contract aangaan met openbaarvervoersmaatschappijen kunnen volgens de SWOV meer aandacht besteden aan verkeersveiligheid in hun concessievoorschriften.
Reactie plaatsen •