SWOV: kilometerheffing leidt tot meer verkeersslachtoffers onder motorrijders
In het rapport Verkeersveiligheidseffecten van de invoering van Anders Betalen voor Mobiliteit van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is aan de hand van vier varianten voor AbvM een berekening gemaakt van de effecten op de verkeersveiligheid van deze maatregel in 2020. Daaruit blijkt dat het aantal verkeersdoden met 4 tot 7 procent zal dalen ten opzichte van een situatie zonder ABvM. De grootste besparing wordt volgens het rapport bereikt met de variant waarin de aanschafbelasting (bpm) geheel wordt afgeschaft en de kilometerprijs het hoogst is.
Volgens het rapport is er geen reden om aan te nemen dat de invoering van een kilometerheffing een ongunstig effect zal hebben op de mobiliteit en de veiligheid van jonge automobilisten. Het blijft volgens de SWOV wel zaak om deze groep goed in de gaten te houden. Vanwege hun hogere risico kan een kleine verschuiving in mobiliteit al een grote invloed hebben op de veiligheid.
Het invoeren van de kilometerheffing zal - zo verwachten deskundigen - het wagenpark veranderen. Het wordt zwaarder en jonger. De aanschaf van auto’s wordt namelijk naar verhouding goedkoper. Een zwaardere auto heeft een gunstig effect op de veiligheid van de inzittenden van de auto, maar een ongunstig effect voor een minder zware tegenpartij. De SWOV verwacht dat het netto-effect op de veiligheid echter zal zijn te verwaarlozen.
De invoering van de kilometerheffing kan tot gevolg hebben dat meer mensen motor gaan rijden, omdat deze volgens de huidige plannen buiten het ABvM-regime zal vallen. Motorgebruik wordt dan aantrekkelijker dan autogebruik en te verwachten is dat deze verschuiving van mobiliteit kan leiden tot enkele extra verkeersdoden per jaar.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •