Superbus klaar voor de markt (VK 1/2013)
Sneller en meer kilometers op één accu, dat zijn de doelen voor de Superbus in 2013. Daarnaast gaat TU Delft op zoek naar commerciële partijen die geïnteresseerd zijn in deze bijzondere vorm van openbaar vervoer.
Vorig jaar kreeg de Superbus voor het eerst een kenteken. ‘Een belangrijk resultaat’, vertelt Joris Melkert van de faculteit luchtvaart- en ruimtevaarttechniek van de TU Delft. ‘We hebben het veiligheidsniveau bereikt die de RDW noodzakelijk vindt om op de openbare weg te mogen rijden’. Maar er waren ook tegenvallers. De hoop op een eerste Superbus-verbinding tussen Groningen en Heerenveen viel in duigen toen de provincies Groningen en Fryslân een streep zetten door een nieuwe ov-verbinding tussen deze plaatsen. De vraag is of er interesse is in het bedrijfsleven voor de verdere ontwikkeling van de Superbus. TU Delft zoekt daarom komend jaar nadrukkelijk naar samenwerking met commerciële partijen. Melkert: ‘De Superbus is begonnen als een onderzoeksproject, en daar zijn we technisch een heel eind mee. Het is nu aan de maatschappij om er verder iets mee te doen.’
Overigens gaat de technische ontwikkeling in 2013 gewoon verder. Het projectteam wil hogere snelheden halen dan 150 kilometer per uur, de hoogst behaalde snelheid tot nu toe. Ook moeten de accu’s verder verbeteren, zodat de bus meer kilometers kan rijden per acculading.
Oud-astronaut en hoogleraar aan TU Delft, Wubbo Ockels, bedacht het concept van de Superbus: een luxe, elektrische bus voor de lange afstanden die rijdt op een eigen baan met snelheden van 250 kilometer per uur.
Klik hier voor filmpje van de Superbus in de sneeuw op Youtube.com
Auteur: Julia Breeuwsma
Reactie plaatsen •