Subsidie voor vijf verkeersprojecten
Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) ondersteunt met de subsidieregeling ‘Innovaties luchtkwaliteit SRE-regio’ vijf innovatieve verkeersprojecten die de luchtkwaliteit in Zuidoost-Brabant verbeteren. De subsidie van in totaal € 526.000,- wordt beschikbaar gesteld door de provincie Noord-Brabant.
In Zuidoost-Brabant zijn er nog steeds plekken waar de luchtkwaliteit van onvoldoende niveau is. Het verkeer is de belangrijkste veroorzaker. Vanwege het belang van een goede luchtkwaliteit voor de gezondheid wordt zowel op Europees als op landelijk niveau hoge prioriteit gegeven aan de verbetering van de luchtkwaliteit.
Projecten
Om deze te verbeteren kunnen innovatieve ontwikkelingen een oplossing bieden. Zuidoost-Brabant is als Brainportregio dé plaats waar technologische oplossingen getest kunnen worden, want in deze regio is er veel expertise op het gebied van verkeersmanagement en automotive. Om oplossingen te stimuleren krijgen de volgende vijf innovatieve projecten subsidie. Zij kunnen elk rekenen op een subsidie van 50 procent van de kosten. De projecten dienen uiterlijk 1 november 2011 te zijn afgerond.
Hannover Milieu- en Veiligheidstechniek B.V. : Reductie van belasting verkeersemissies middels efficiënte luchtfiltering in Eindhovense Hot Spots
Doel van dit project is praktijkproeven uitvoeren met een innovatieve en energiezuinige technologie van de TU/e om de lucht boven een intensieve verkeersstroom te zuiveren. Een kunststof scherm overspant een weggedeelte en kanaliseert de uitstoot van stikstofoxiden en fijn stof. Een zuiveringsunit reinigt de lucht die de afgeschermde sectie verlaat. De afgeschermde sectie produceert warmte die wordt afgevoerd, deze warme wordt gebruikt voor verwarming en koeling van omliggende bebouwing. Zo wordt meer energie gewonnen dan de luchtreiniging kost! De nieuwe technologie wordt getest in het Dommeltunneltje in Eindhoven.
DTV Consultants: Emissie Reducerende Module
Het doel van dit project is een regeling voor verkeerslichten, die bijdraagt aan de verbetering van de luchtkwaliteit en eenvoudig kan worden toegepast in vele verkeerslichten. Uitgangspunt is dat het verkeer zo weinig mogelijk stopmomenten heeft. Vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit kan verkeer dat eenmaal stilstaat, beter langer stilstaan dan dat ander verkeer ook moet stoppen. Verkeer wordt gedetecteerd met lussen in het wegdek. De regeling wordt in de praktijk getest en het effect op de doorstroming van het verkeer en de luchtkwaliteit wordt gemeten.
TNO en Peek Traffic: EcoFLEX
Het EcoFlex project richt zich op een milieuvriendelijke verkeersregeling. Op basis van constante metingen aan de locale luchtkwaliteit en het locale verkeer, vindt aanpassing plaats van de verkeerslichtregeling. Bij slechte luchtkwaliteit wordt de verkeersregeling zo aangepast dat het aantal stopmomenten van het gemotoriseerd verkeer wordt beperkt, terwijl bij goede luchtkwaliteit de regeling zorgt voor minimale wachttijden voor fietsers en voetgangers. De regeling wordt in de praktijk geïmplementeerd op de Kasteeltraverse in Helmond. Daarbij wordt ook de effectiviteit van de regeling getoetst.
TomTom: TREMA – Traffic Emissions Assessment
Bij dit project wordt een tool ontwikkeld waarmee verkeersregelingen worden geoptimaliseerd op basis van de uitstoot van schadelijke stoffen. De verkeersgegevens die TomTom met zijn navigatiesystemen verzamelt, vormen de basis. Deze gegevens worden omgerekend naar de uitstoot van schadelijke stoffen met modellen van TNO. Zo kan, zonder extra gegevens te verzamelen, iets gezegd worden over de uitstoot in allerlei situaties. Hiermee kan met terugwerkende kracht het effect van recente verkeersoptimalisaties worden bepaald. Er wordt een praktijkproef uitgevoerd op de Kasteeltraverse in Helmond en eventuele andere locaties.
Quinta Marketing B.V.: Optimotor
Het doel van het project is het introduceren en testen van het product Optimotor. Optimotor is een additief voor motorolie, dat zorgt voor minder uitstoot van schadelijke stoffen bij auto’s. Het additief is ontwikkeld in Rusland ten behoeve van de ruimtevaartindustrie. Het zorgt voor een dunne film over de onderdelen van de motor. Via Speedy garages en Omroep Brabant worden 300 testrijders geselecteerd, die Optimotor gaan testen. Tijdens de test worden regelmatig metingen gedaan om het effect van Optimotor op de uitstoot van de auto te bepalen.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •