Subsidie voor tunnel Maastricht en havenspoor Amsterdam
Het economisch herstelplan is bedoeld als stimulans voor projecten die zorgen voor betere verbindingen over weg, water, spoor en door de lucht in Europa. Met het herstelplan wil de Europese Commissie investeringen in de infrastructuur versnellen en hiermee een impuls geven aan de economie. In totaal heeft de Europese Commissie hiervoor 500 miljoen beschikbaar gesteld.
Het verkeer over de A2/E25 rijdt vanaf 2016 door een tunnel onder Maastricht in plaats van door de stad heen. De aanleg van de tunnel vormt onderdeel van een integraal gebiedsplan voor de A2 zone in Maastricht. De tunnel zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en betere bereikbaarheid van en leefbaarheid in de stad.
In het Amsterdams havengebied wordt een nieuw goederenemplacement aangelegd dat verbonden wordt met het reguliere spoor buiten de haven. Met de bijdrage uit Brussel kan dit spoor worden voorzien van elektrische energievoorziening. Hierdoor kunnen de treinen niet alleen op diesel, maar ook op elektriciteit rijden. Het Amsterdamse havengebied sluit hierdoor beter aan op het Europese achterland.
Nederland profiteert ook van andere subsidies uit het herstelplan. Zo is de verbetering van het spoor tussen Emmerich en Basel van belang voor het goederenvervoer op de spoorcorridor Rotterdamse haven en Genua.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •