Studie PBL: deelauto komt vaak in de plaats van extra auto
TNS-NIPO heeft in opdracht van het PBL een enquête uitgevoerd onder een representatieve steekgroep autodelers, meldt het PBL. Dit zijn personen die een auto huren van een particulier via organisaties als Snappcar of Mywheels of die een deelauto gebruiken van organisaties als Greenwheels of Car2Go. Omdat er niet veel bekend was over de mobiliteits- en milieueffecten van autodelen en het in het kader van het Energieakkoord wel de bedoeling is dat het autodelen wordt opgeschaald, heeft het PBL hier onderzoek naar gedaan.
CO2-uitstoot daalt
Autodelers hadden – voordat zij een auto deelden – gemiddeld 1 auto per huishouden. Dat aantal is gedaald naar 0,7 auto per huishouden sinds het autodelen. Ook zijn autodelers minder gaan rijden. Zo reden ze voor het autodelen gemiddeld 9.100 kilometer per jaar en is dat daarna gedaald naar ongeveer 7.500 kilometer per jaar. Dit is een daling van 15 tot 20 procent.
De CO2-uitstoot die door mobiliteit wordt veroorzaakt, is met 12 tot 14 procent gedaald bij de autodelers. Dit komt enerzijds doordat autodelers minder kilometers rijden, anderzijds doordat zij minder auto’s bezitten. Zo komt er ook CO2 vrij bij productie en sloop van auto’s.
Voor meer informatie: de publicatie ‘Effecten van autodelen op mobiliteit en CO2-uitstoot’ van het Planbureau voor de Leefomgeving.
Auteur: Else Adriaans
Foto door: Dream Master / Shutterstock.com.
Reactie plaatsen •