Structurele verkeerseducatie op voortgezet onderwijs
De provincie Noord-Brabant wil de veiligste provincie worden. Daarom wil zij naast de basisscholen via het Brabants VerkeersveiligheidsLabel, BVL, middelbare scholen via de pilot stimuleren om verkeerseducatie te geven. Niet eenmalig of met een enkele activiteit, maar structureel en g
Op de basisschool is verkeerseducatie nog een verplicht onderdeel, maar op het voortgezet onderwijs niet. ‘En dat is juist het moment dat kinderen een grotere afstand moeten afleggen naar school, ze gaan reizen met het openbaar vervoer en ze willen zich meer bewijzen. Er verandert veel, ze kunnen zelf slachtoffer worden of veroorzaker door hun gedrag,’ vertelt
Het stimuleren van de scholen om verkeerseducatie te geven, bleek een uitdaging. Visser: ‘Aan de ene kant moet er een aanbod zijn van aansprekende lesprogramma’s die werken aan gedragsverandering voor verschillende doelgroepen.
Met de resultaten van de pilot ontwikkelt de provincie Noord-Brabant een zogenaamde ‘Brabantse modulebox’. Dit is een pakket met verschillende pasklare lesmodules voor verkeerseducatie, die scholen zelf kunnen geven en inpassen in het lesprogramma. Het streven is om deze ‘Brabantse modulebox’ in het schooljaar 2010-2011 Brabantbreed te kunnen aanbieden.
Auteur: Joske van Lith
Middelbare scholieren kunnen zelf slachtoffer worden of veroorzaker door hun gedrag
Reactie plaatsen •