Streektransferium langs de A27 verbindt snelweg en polder
Gemeente Houten gaf onlangs opdracht om het Streektransferium Linieland langs de A27 te realiseren. Medio 2014 moet dit streektransferium gereed zijn. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu subsidieert met 795.000 euro de realisatie vanuit de subsidieregeling innovatieprogramma Mooi Nederland. Dit programma stimuleert projecten die de ruimtelijke kwaliteit van Nederland versterken.
Je auto parkeren naast de snelweg en zelf te voet, per fiets of in een kano op ontdekkingstocht langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie en het Eiland van Schalkwijk. Medio volgend jaar biedt het Streektransferium Linieland deze mogelijkheid.
Verbinding tussen snelweg en polder
Het transferium bestaat straks uit een parkeerterrein (de huidige rustplaats De Knoest) en een gebouw waarin zich onder meer een restaurant bevindt en van waaruit agrariërs uit de omgeving hun waren kunnen verkopen. Zitgelegenheid, groen en fietsenstalling zijn alle geïntegreerd in het ontwerp. Het verbindende element tussen snelweg en polder vormt het hart van het transferium. Dit hart heeft een landmarkfunctie.
Verkeerskunde publiceerde al eerder al over de plannen die Edwin Boonstoppel, projectmanager voor de gemeente Houten, ontvouwde voor een streektransferium langs de A27.
Ontwerp, realisatie en exploitaitie
Het ontwerp van het Streektransferium Linieland is gemaakt door ipv Delft. De opdracht voor de realisatie is door de gemeente Houten gegund aan aannemingsbedrijf Gebroeders de Koning. Hajé restaurants zal het transferium exploiteren.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Het transferium is een project dat de ruimtelijke kwaliteit van Nederland zal versterken (Artist impression: ipv Delft)
Reactie plaatsen •