'Stimuleren innovatief reizen van en naar station loont'
Het stimuleren van nieuwe initiatieven op het gebied van voor- en natransport loont. Dit concludeert RWS uit de resultaatmeting van het programma Innovatief reizen van en naar het station. Dit programma is onderdeel van het actieplan Groei op het Spoor en wordt uitgevoerd door de directie Leefomgeving in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Het programma had als doel om innovaties op dit terrein vanuit verschillende perspectieven te stimuleren. Voor- en natransport spelen immers een belangrijke rol in de keuze om wel of niet met de trein te reizen. Het gemak waarmee de reis van huis naar het station of van het station naar de eindbestemming verloopt, is in belangrijke mate van invloed op de invulling van die mobiliteitsbehoefte.
Instrumenten voor verbetering
Met drie instrumenten werden verschillende partijen uitgedaagd om ideeën voor verbeteringen in het systeem te delen of uit te werken. Een subsidieregeling om ontwikkelingen te ondersteunen en te stimuleren, een SBIR (Small Business Innovation Research) om marktoplossingen te vinden voor knelpunten en ruimte te geven aan de creativiteit van ondernemers, en tenslotte een prijsvraag (de Nationale Reisvraag) voor reizigers om het perspectief van de reiziger te belichten.
Vernieuwingen binnen reisketen
Uit de resultaatmeting blijkt dat alle subsidieprojecten hebben geleid tot vernieuwingen of verbeteringen van het voor- en natransport binnen de reisketen. 'De Nationale Reisvraag heeft daarnaast een aantal bruikbare en gemakkelijk te implementeren suggesties opgeleverd', aldus Klaartje Arntzen, adviseur bij de directie Leefomgeving. 'Er is in zekere zin een mismatch tussen vraag en aanbod. Er bestaan andere beelden bij verschillende innoverende partijen en reizigers over de richting van de innovaties die nodig zijn om het huidige voor- en natransport aantrekkelijker te maken. Reizigers blijken behoefte te hebben aan concrete en praktische verbeteringen: wegnemen van onzekerheden in het reizen en overstappen, voorzieningen voor slecht weer en aangenamer wachten. Kortom, ideeën die niet zozeer gaan om een snellere reis, maar aan de beleving van een snelle, comfortabele overstap. Tegelijkertijd is juist marktvraag onder reizigers nodig om van een succesvol experiment een rendabele nieuwe dienst te maken.'
Nu op de markt
Enkele voorbeelden van succesvolle projecten die mede door de bijdrage vanuit het subsidieprogramma nu op de markt zijn:
- de E-fiets, een elektrische fiets die door OV-fietsabonnees gehuurd kan worden;
- Calllock’s fietsverhuursysteem, een geautomatiseerd verhuursysteem voor fietsen;
- NS Zonetaxi, een taxisysteem waarbij reizigers per zone betalen;
- Mobility Concept, dat werknemers de mogelijkheid biedt om zelf te kiezen hoe zij hun persoonlijke mobiliteitsbudgetten inzetten;
- Toevoegen stads- en streekvervoer aan Mobility Mixx, waardoor de gebruiksmogelijkheden van de Mobility Card zijn toegenomen;
- PPS Roermond, in het kader waarvan het eerste publiek private Mobiliteitsfonds van Nederland is ingesteld.
Binnenkort publiceert het ministerie van IenM alle resultaten van het actieplan Groei op het spoor op internet.
Bron: RWS
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •