‘Stel stikstofzone Noordzee niet uit’
De Nederlandse en Belgische verladersorganisaties EVO en OTM willen dat een stikstofzone op de Noordzee per 2016 ingaat. Rusland wil de invoering van zo’n zone uitstellen tot 2021.
De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) praat van 31 maart tot en met 4 april in Londen over de invoering van een stikstofzone. Een dergelijke zone moet de uitstoot van stikstof door zeeschepen op de Noordzee en wereldwijd terug dringen. Canada, Denemarken, Duitsland, Japan en de Verenigde Staten pleiten ook voor een invoering per 2016.
Duurzamer goederenvervoer
Volgens EVO en OTM is de stikstofzone een effectieve en efficiënte manier om het internationale goederenvervoer te verduurzamen. De strengere eisen voor de uitstoot van stikstof gelden namelijk alleen voor nieuwe schepen, waardoor de hogere ontwerpkosten over een langere scheepslevensduur worden verspreid. Dit levert de scheepvaart een zeer beperkte jaarlijkse kostenstijging op, die rederijen veelal doorbelasten aan verladers.
Wereldwijde invoering per 2016
Vanaf 2016 geldt langs de Amerikaanse en Canadese kust al een stikstofzone, waardoor schepen die havens in deze landen aandoen al aan strengere milieueisen moeten voldoen. EVO en OTM willen een mondiaal gelijk speelveld. Het voorstel van Rusland om de invoering uit te stellen tot 2021 is volgens de organisaties daarom onnodig uitstel. In Denemarken en Duitsland gaan ook stemmen op voor een vroege invoering– de landen dienden daarom een voorstel bij de IMO in om de stikstofzone gewoon per 2016 in te voeren.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •