StedenbaanPlus integreert HOV en ruimtelijke ontwikkeling
Programmabureau StedenbaanPlus gaat samen met tien partners tot
Verwacht wordt dat de capaciteit van het wegennet de verwachte groei in het autoverkeer niet kan opvangen. Daardoor zal de vraag naar ov rond 2028 met zo’n 40 procent stijgen en is een verdere sprong in de kwaliteit en kwantiteit van het ov noodzakelijk. StedenbaanPlus wil die ontwikkeling in de Zuidvleugel bespoedigen en sluit daarmee aan bij Randstadnet 2028, een visie voor een geïntegreerd hoogwaardig ov voor de totale Randstad.
HOV-netwerk
Voor HOV ontwikkelt en stimuleert het programma een samenhangend en herkenbaar HOV-netwerk van NS-Sprinters, bussen, trams, lightrail en metro’s. Voor ruimtelijke ordening heeft het programma met alle belangrijke partners afspraken gemaakt over de programmering van binnenstedelijk bouwen rondom de bestaande en potentieel nieuw te openen treinstations. Dit wordt nu uitgebreid met HOV-knooppunten. Ook worden nieuwe afspraken gemaakt over fietsvoorzieningen en P+R.
Partners
De tien partners van StedenbaanPlus zijn de provincie Zuid-Holland, Stadsregio Rotterdam, Stadsgewest Haaglanden, de gemeenten Rotterdam en Den Haag, de samenwerkingsverbanden Drechtsteden, Midden-Holland, Holland Rijnland, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail.
Auteur: Joske van Lith
Voor HOV ontwikkelt en stimuleert het programma een samenhangend en herkenbaar HOV-netwerk van NS-Sprinters, bussen, trams, lightrail en metro’s
Reactie plaatsen •