Stationsbericht- en reisinformatie op mobiel
NS en ProRail doen sinds 1 november een proef met actuele reisinformatie op locatie via de mobiele telefoon. Ook relevante storingen en werkzaamheden aan het spoor zijn op te vragen met het mobieltje. Zo’n zeventig vrijwilligers testen de gsm-applicaties drie maanden lang. De proef werkt goed, maar voor landelijke invoering liggen er nog enkele flinke hobbels op de weg.
Hoe werkt het systeem? ‘Via de 2200 zendmasten van KPN in Nederland kunnen we detecteren waar iemand zich bevindt’, zegt Aad Smid, stafmedewerker innovatie bij NS Commercie. ‘Dankzij een KPN-vertaling naar de postcode koppelen we er vervolgens een of meerdere van de 380 stations in Nederland aan.’ De beller kan de actuele werkzaamheden en verstoringen in de treindienst voor zijn locatie via het ‘stationsbericht’ opvragen. Ook is een mobiele versie van de NS Reisplanner beschikbaar waarbij het vertrekstation meteen is ingevuld. Smid: ‘Staat de reiziger op een van de 83 grotere stations, dan zijn bovendien de actuele vertrektijden op dat station direct op te roepen, inclusief mogelijke spoorwijzigingen en vertragingen.’ De actuele vertrektijden staan sinds enige tijd ook op de website van NS.
De proef is op 1 november vorig jaar gestart en liep tot 31 januari. Bij gebleken succes zal de dienst mogelijk worden uitgebreid, het liefst natuurlijk naar alle mobiele telefoonbezitters van Nederland. Dat zal echter nog wat voeten in de aarde hebben. Smid: ‘Allereerst hebben we nu een tijdelijke overeenkomst met KPN en nog niet met andere aanbieders. Een goede landelijke dekking vereist dat we in ieder geval met de vijf grote mobiele telecomaanbieders een dergelijke afspraak maken. Daar komt bij dat lang niet alle mobieltjes geschikt zijn voor deze reisinformatie.’ Voorlopig is de data alleen geschikt voor de nieuwste modellen, die onder meer zijn uitgerust met een GPRS-functie. Dit probleem zal zich waarschijnlijk geleidelijk oplossen door de snel toenemende mogelijkheden van mobiele telefoons. Uiteindelijk moet het een toepassing worden waarvoor geen speciale programmatuur op de telefoon is vereist.
ICT-Breedspoor
De proef met reisinformatie op locatie maakt deel uit van het ProRail-programma ICT-Breedspoor. Dit programma heeft de afgelopen drie jaar gezocht naar mogelijkheden om nieuwe ICT-producten en diensten in te zetten in de spoorsector. ICT-Breedspoor leidde onder meer tot een pilot met snel WiFi-internet tussen Enschede en Hengelo en tot intelligente camerasystemen op stations en in treinen.
Reactie plaatsen •