Stadsregio wil proef voor gebruik P+R met ov-chipkaart
P+R-terreinen zijn bedoeld voor automobilisten die hun auto willen parkeren en verder willen reizen met het openbaar vervoer. Maar op sommige plaatsen worden de terreinen ook gebruikt door lokale parkeerders die in de buurt willen winkelen. Omdat de bezettingsgraad van de terreinen daar soms hoog is, blijft er te weinig plaatsen over voor de oorspronkelijke doelgroep: parkeerders die wel met het ov verder reizen. Door de terreinen op termijn alleen toegankelijk te maken voor die laatste groep, kunnen de beschikbare plaatsen efficiënter gebruikt worden.
Bij de P+R Alexander aan de Alexanderlaan bij de Oosterhof is enige jaren geleden een succesvolle proef gehouden, waarbij gebruik werd gemaakt van uitgegeven gratis uitrijdkaarten voor automobilisten die konden aantonen dat zij met het ov hadden gereisd. Dat systeem is echter arbeidsintensief en met het intreden van de ov-chipkaart kan op korte termijn een volledig geautomatiseerd systeem worden ingevoerd.
In eerste instantie is het oog gevallen op P+R-terreinen langs de metrolijnen. Terreinen langs TramPluslijnen en bij NS-stations vragen nog om maatwerk. De gemeente Rotterdam is eigenaar van de P+R-terreinen in Rotterdam. Daarom vraagt de stadsregio nu aan het college van Rotterdam toestemming op de proef op P+R-Alexander en P+R Slinge te mogen houden.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •