Stadsregio Rotterdam voert campagne voor Parkeer + Reis
Automobilisten van en naar Rotterdam moeten meer dan nu gebruik maken van de bestaande P+R faciliteiten rond de stad. Dat is goed voor de verkeersdruk in de stad, goed voor het openbaar vervoer en goed voor de luchtkwaliteit. Daartoe heeft de stadsregio Rotterdam een promotiecampagne gestart om automobilisten attent te maken op de P+R-terreinen in de regio.
Het P+R-gebruik in de Rotterdamse regio is wisselend. Een aantal locaties zoals de P+R-locaties aan de metrostations Capelsebrug en Kralingsezoom kennen een bezetting van soms meer dan 100 procent, waardoor zelfs de berm als parkeerplaats wordt gebruikt, maar andere blijven ver achter. Via een promotiecampagne wil de stadsregio de automobilist niet alleen nadrukkelijk wijzen op de voordelen van P+R-gebruik, maar ook attenderen op alle bestaande faciliteiten. In de komende weken worden met name de P+R locaties bij het metrostation Slinge (aan een invalsweg vanaf de A15) en het treinstation Alexander gepromoot. Daarbij geldt Slinge als overstappunt voor het inkomend verkeer – ‘u bent in 10 minuten op de Coolsingel’ - en station Alexander als overstappunt voor het uitgaand verkeer naar Utrecht en Den Haag, maar ook naar Rotterdam Centraal. Het beleid van de stadsregio is er op gericht de komende jaren de bestaande voorzieningen uit te breiden, zoals bij Kralingsezoom en station Lombardijen, en nieuwe aan te leggen, bijvoorbeeld bij station Schiedam-Centrum. Het aantal beschikbare P+R-plaatsen moet in 2010 met ruim 5000 zijn toegenomen en uiteindelijk in 2020 met 18.000 plaatsen.
Tijdens de campagne worden automobilisten via de speciale website www.parkeerwijzer.nl, billboards, banieren en folders gestimuleerd, om gebruik te gaan maken van de P+R-terreinen. Via de zogenaamde Parkeerwijzer, een opvouwbaar foldertje met een overzicht van alle locaties in de regio, worden bezoekers van voorzieningen in de stedelijke centra bekend gemaakt met de voordelen en de locaties.
Reactie plaatsen •