Stadsferry in Stadsregio Rotterdam
De ferry gaat 15 haltes aandoen aan zowel de linker als de rechter maasoever. De schepen zijn bedoeld voor voetgangers en fietsers en worden zo gebouwd dat zij snel kunnen afmeren, passagiers kunnen in- en uitladen en weer snel kunnen vertrekken. Door het vaarschema kan de ferry ook de functie van bruggen en tunnels aanvullen. De eerste schepen komen af in 2011 en varen in de eerste fase een halfuursdienst tussen Heijplaat RDM naar Leuvehaven. Vanaf 2012 wordt met alle geplande schepen gevaren.
De RET zal als regisseur van het openbaar vervoer in de stadsregio Rotterdam de exploitatie van de Stadsferry openbaar aanbesteden, evenals de bouw van de schepen. De kostendekkingsgraad voor de verbinding bedraagt ruim 20% en is daarmee lager dan bijvoorbeeld dat van de bus, maar er wordt rekening gehouden met een groei van dat percentage in de komende jaren. De stadsregio draagt per jaar € 8 miljoen bij aan de exploitatie van de lijn, inclusief het beheer en onderhoud van de infrastructuur. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat betaalt € 9 miljoen van de eenmalige kosten van ca. € 22 miljoen voor de aanleg van de thuishaven, de halteplaatsen en personele kosten voor de start van dit project.
Auteur: Joske van Lith
Een impressie van een halte voor de nieuwe stadsferry
Reactie plaatsen •