Stadsdistributie Amsterdam op st(r)oom
100 moderne, emissieloze elektrische busjes maken eind deze zomer hun intocht in Amsterdam, om alvast 'warm' te draaien voor het CityCargo-project. Daar spelen vanaf voorjaar 2009 behalve de busjes een tiental vrachttrams een rol in de bevoorrading van winkels in het stadscentrum.
In het Verenigd Koninkrijk worden vergelijkbare e-busjes van de Engelse producent Modec al ingezet in Shrewsbury en Londen. Daar gebruikt supermarktketen Tesco ze voor levering aan huis bij consumenten. In Amsterdam nemen ze de laatste kilometer(s) voor hun rekening in het nieuwe concept van stadsdistributie waarmee begin vorig jaar een eerste, succesvol verlopen proef werd gehouden.
Minder stikstofoxide, minder fijn stof en grotere leefbaarheid zijn de voornaamste voordelen van het CityCargo-project. Op termijn (op z'n vroegst 2012) zouden 100 omgebouwde tramstellen en 900 e-busjes op lithium-ionenbatterijen vanaf vier overslagcentra (cross-docks) aan de stadsranden het binnenstadsgerichte vrachtverkeer kunnen reduceren van 5000 tot 2500 ritten per dag. De trams nemen de grootste afstand voor rekening, de e-busjes het laatste stukje naar de winkel. 'Soms kan dat overigens ook het eerste stuk zijn omdat de busjes voor vuilophaalbedrijf Van Gansewinkel ook droog afval (papier/plastic en dergelijke) de stad uit zullen transporteren', vertelt woordvoerster Mariette van der Heiden van CityCargo.
In fase 1 begint het bedrijf CityCargo, dat voor het project een gemeentelijke, tien jaar geldende concessie verwierf, met één cross-dock vanaf de Lutkemeerpolder in Osdorp. Via tramlijn 1 rijden vanaf voorjaar 2009 tien vrachttrams (zonder gehinderd te worden door venstertijden) naar drie à vier laad-/loslocaties in het centrum, waar de e-busjes het sjouwwerk overnemen. Een van die laad-/lospunten staat al zo goed als vast, namelijk aan de Mauritskade voor de hoofdingang van het Tropenmuseum.
Michael Mica van de Nederlandse Modec-vestiging in Mijdrecht meldt dat de emissieloze busjes afhankelijk van de voorraad batterijen aan boord een actieradius van 110 à 160 kilometer hebben. Dit, bij een rijsnelheid van maximaal 80 km/uur en een belasting van twee ton. Het rendement kan in de praktijk hoger worden omdat in de Amsterdamse busjes regeneratieve remmen worden gebruikt.
Amsterdam is de eerste grote Nederlandse klant maar Modec meldt dat ook pakketleveranciers als UPS en DHL en andere gemeentelijke diensten interesse hebben getoond. Lithium-ionenbatterijen worden nog attractiever nu ook een snellaadtechniek beschikbaar is. Daarbij worden accu's zonder schade in een klein half uur opgeladen in plaats van de gebruikelijke vier à zes uur.
Reactie plaatsen •