Spoorboekloos reizen haalbaar voor 2020
Op 1 juli is de derde Stedenbaanmonitor gepresenteerd aan de heer Kuipers, directeur-generaal Ruimte van het ministerie van VROM. De Stedenbaanmonitor geeft een beeld van de ruimtelijke ontwikkelingen rondom de stations, de ontwikkeling van het aantal reizigers per station en het niveau van de ketenmobiliteit naar de stations in de afgelopen jaren. Ook kijkt de monitor vooruit naar de te verwachten ruimtelijke ontwikkelingen en mogelijke reizigersgroei voor de komende jaren.
Door meer woningen, kantoren en voorzieningen te concentreren rondom de stations, deze beter bereikbaar te maken en door de stationsomgeving op te knappen, kunnen er mogelijk al voor 2020 6 intercity’s en 6 sprinters per uur gaan rijden. Dat betekent iedere tien minuten ten minste één trein tussen Leiden en Dordrecht. Dit blijkt uit de derde Stedenbaanmonitor, die door de heer G. Veldhuijzen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland en vicevoorzitter van de Bestuurlijke Commissie Stedenbaan werd aangeboden.
Voldoende bouwplannen
Volgens de heer Brok, voorzitter van de Bestuurlijke Commissie Stedenbaan en burgemeester van Dordrecht kunnen we constateren dat de gemeenten nog steeds voldoende bouwplannen hebben liggen om de Stedenbaanafspraken voor 2020 te realiseren. Vanwege de bouwcrisis zullen gemeenten en regio’s prioriteiten in de bouwplannen stellen. Deze moeten goed onderling worden afgestemd om te zorgen dat er tempo blijft in de realisatie van de Stedenbaan. Ook moet er meer gezamenlijke inzet komen voor de verbetering van de kwaliteit van de stationsomgevingen bij alle partners bij de overheden en NS en ProRail.
Van het nieuwe kabinet hoopt hij op een actieve inzet voor Stedenbaan omdat het programma belangrijk is voor de bereikbaarheid en de ruimtelijke kwaliteit van de Randstad. Het gaat Brok dan vooral om het snel beschikbaar komen van voldoende spoorcapaciteit en ondersteuning bij de realisatie van de ingewikkelde en dure binnenstedelijke bouwlocaties.
Elke 10 minuten een trein
In het programma Stedenbaan werken de overheden in de Zuidvleugel van de Randstad samen met NS en ProRail aan binnenstedelijk bouwen van woningen, kantoren en voorzieningen zoals scholen en ziekenhuizen in de buurt van de treinstations. Door het station en haar omgeving aantrekkelijker te maken en voor goede bereikbaarheid van het station te zorgen – via bus, tram, metro en fiets – kunnen meer mensen van de trein gebruik maken. Als er altijd binnen tien minuten een trein komt, intercity of sprinter, en het station ook binnen tien minuten te bereiken is, wordt het aantrekkelijker om voor het ov te kiezen.
Binnenstedelijke ontwikkeling spaart de open ruimte in het Groene Hart en de Duingebieden. Goed en snel ov kan de groei (en afhankelijkheid) van het autogebruik afremmen en spaart het milieu.
Meer informatie www.stedenbaan.nl
Auteur: Jacques Lorsheijd
Foto: ANWB/AVD
Reactie plaatsen •