Spoor veilig benutten
De overheid en NS willen de komende jaren het bestaande spoorwegnet intensiever benutten, maar meer treinen op het spoor kunnen er toe leiden dat er al bij kleine afwijkingen van de dienstregeling opstoppingen komen, met kans op vertragingen of ongepland stilstaan. Om een deel van het spoorwegnet voor een trein te kunnen reserveren, het zogenaamde treinpad, is een aantal factoren van invloed, zoals het ontwerp van de infrastructuur, de dienstregeling, de verkeersleiding en de machinist. Door de onderlinge afstemming te verbeteren is ongepland afremmen te voorkomen. Zo moeten verkeersleiders kunnen zien aankomen waar en wanneer treinen elkaar in de weg zullen zitten, en maatregelen nemen. Ook moeten machinisten hun snelheid kunnen aanpassen om het spoor tijdig vrij te maken voor een andere trein. Zo kan worden voorkomen dat treinen rode seinen tegenkomen. Al loopt het systeem volgens Van den Top tegen grenzen aan, is hij op basis van zijn studie niet pessimistisch. ‘Het huidige seinstelsel in combinatie met het vakmanschap van verkeersleiders en machinisten slaagt erin de spoorwegen een van de veiligste vervoerwijzen te maken.’
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •