Spanning op traject Utrecht-Baarn
Wat te doen met het regionale spoortraject Utrecht-Baarn? Dit regionale traject deelt deels het hoogfrequente hoofdspoor Utrecht-Amersfoort en maakt daardoor de dienstregeling van het hoofdspoor complex en minder robuust.
NHTV-student Bas Walraven zette in zijn afstudeeronderzoek met begeleiding van ProRail een aantal oplossingsrichtingen op een rij. Dit zijn: de huidige situatie handhaven, versnellen van de treinen, het dubbelsporige deel tussen Den Dolder en Bilthoven scheiden van het hoofdspoor en keren te Bilthoven, idem en een tramdienst rijden en ten slotte, de spoorlijn Den Dolder-Baarn opheffen en er een buslijn van maken, waarbij nog kan worden gekozen voor een ‘langzame bus’ die door dorpskernen rijdt of een ‘snelle bus’ die over de rijksweg rijdt. Deze oplossingsrichtingen zijn verwerkt in een variantenstudie, waarbij een multicriteria-analyse is opgesteld. Een eenduidige voorkeursvariant is hier niet uit voortgekomen. Wel wordt de afweging helder tussen inzetten op behoud, dan wel toename van reizigersaantallen of verlaging van de kosten (investerings- of exploitatiekosten), twee factoren die haaks op elkaar staan: hoe minder wordt geïnvesteerd in de spoorlijn, hoe ongunstiger het vervoer voor de reizigers wordt.
Tegelijkertijd bieden de oplossingsrichtingen met de laagste investeringskosten de meeste mogelijkheden om het spoorwegnet te ontvlechten en daarmee de punctualiteit van de treinen tussen Utrecht en Amersfoort (en verder) te verbeteren.
Lees hier het integrale artikel van Bas Walraven
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •