SolarOil Systems bestrijdt kritiek op koolzaadolie
Het rapport ‘Op de weg met pure plantenolie’ van CE en SenterNovem plaatst vraagtekens bij de milieuprestaties van het rijden op bijvoorbeeld koolzaadolie. Ook zou de kostprijs aanzienlijk hoger zijn dan van gewone diesel. SolarOil Systems, mede-eigenaar van de eerste koolzaadoliemolen voor de Nederlandse markt, veegt de vloer aan met het rapport. En zolang de fossiele brandstofprijzen nog de pan uit rijzen, maakt het Friese bedrijf zich geen zorgen over de afzetmogelijkheden.
Afhankelijk van de opbrengst koolzaad per hectare, de omvang van de emissie van lachgas vanaf de akker en de productiemethode, kan de uitstoot van broeikasgassen bij rijden op koolzaadolie 30 procent minder zijn dan bij rijden op diesel, stelt adviesbureau CE in opdracht van SenterNovem. De onzekerheid is echter groot. Het zou ook 65 procent lager of juist 15 procent meer kunnen zijn. Vooral het gebruik van kunstmest beïnvloedt de milieubalans negatief. Het maken en uitstrooien ervan over de akker leidt tot nogal wat foute emissies.
Volgens Ronald Aberson van SolarOil Systems zijn bij het onderzoek meer dan tien jaar oude inzichten gebruikt. ‘Sindsdien zijn resistente rassen ontwikkeld, die minder kunstmest nodig hebben. Verder groeit koolzaad ook prima op natuurlijke mest. Daarvan hebben we in Nederland een overschot. Zoek naar mogelijkheden om dat eerst te gebruiken, voordat je kunstmest uitstrooit.’
Aberson wijst er voorts op dat elke liter koolzaadolie als bijproduct een kilogram ‘koolzaadkoek’ oplevert, vol met hoogwaardige eiwitten en vitaminen. Deze hoogwaardige vervanger van soja is te gebruiken in de voedingsindustrie en als veevoer. Dit is gunstig voor het milieu, want teelt van soja kan niet zonder kunstmest en bijbehorende uitstoot van schadelijke stoffen.
De recent opgeleverde koolzaadoliemolen in het Groningse Farmsum moet uiteindelijk 3,1 miljoen liter brandstof opleveren. Dat is voldoende om honderd vrachtwagens een jaar lang te laten rijden. Het bijplaatsen van een tweede pers zou de capaciteit verdubbelen. Op dit moment rijden in Nederland ongeveer vijftig voertuigen op koolzaadolie. Zo zet MacDonalds bij de bevoorrading van zijn hamburgerketen enkele trucs in die rijden op koolzaadolie. Enkele vuilniswagens van OMRIN Friesland en SITA Nederland verbruiken koolzaadolie en in het openbaar vervoer beschikken BBA en Arriva over enkele omgebouwde bussen. Arriva zet deze gedurende de zomer in als bosbus in de Drentse nationale parken.
Ombouwen
SolarOil Systems heeft 150 aanvragen voor het ombouwen van voertuigen en kan de toeloop nauwelijks aan. Dat heeft volgens Aberson alles te maken met de hoge brandstofprijzen van dit moment. ‘Voor een transporteur telt iedere cent. Een liter koolzaadolie zonder accijns kan nu al concurreren met een liter diesel zonder accijns. De productie van pure plantenolie, dus koolzaadolie, zonnebloemolie, palmolie en olie uit tientallen andere gewassen stijgt wereldwijd jaarlijks met 20 procent. Als de prijs van diesel verder stijgt, komt de kostprijs van pure plantenolie onder die van diesel te liggen. Wist u dat slechts twee procent van het landoppervlak op aarde nodig is om alle fossiele brandstoffen te vervangen? Dan heb je bovendien ook geen voedselschaarste meer.’
Reactie plaatsen •