Snelweg en polder komen samen in transferium
Je auto parkeren naast de snelweg en zelf te voet, per fiets of in een kano op ontdekkingstocht langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie en het Eiland van Schalkwijk. Binnenkort kan dit via het Streektransferium Linieland, op de grens tussen Houten en Nieuwegein.
Het complex, dat ruwweg bestaat uit parkeerterrein, wegrestaurant en een cirkelvormig landmark dat de verbinding vormt met de naastgelegen A27, is bijna klaar. Het spiraalvormige verbindende element tussen snelweg en polder vormt het hart van het transferium. Dit hart heeft een duidelijke landmarkfunctie. Het bevat een fietsenstalling, fietsenverhuurlocatie en een uitkijkpunt. Op basis van het referentieontwerp van Arc2 en de gemeente maakte ipv Delft in opdracht van Gebroeders de Koning het definitieve ontwerp.
Landmark
De in hoogte aflopende stalen palen in het centrum van de hellingbaan geleiden bezoekers letterlijk naar het parkeerterrein en maken het transferium van veraf zichtbaar. Tegelijkertijd vormen ze de fundering voor de hellingbaan. Aan de binnenzijde van de cirkelvormige palenrij ligt een stalen trap die uitkomt op een uitkijkplateau op 15 meter hoogte. Zitgelegenheid en groen zijn ook geïntegreerd in het ontwerp.
Het materiaalgebruik is efficiënt en eenduidig. Zo is hout alleen toegepast op de onderzijde en randen van de hellingbaan. Onder een deel van de hellingbaan ligt een (fietsen)berging, waarvan de wanden zijn afgewerkt met verzinkt strekmetaal.
Lichtontwerp
Ook de verlichting is meegenomen in het ontwerp. Spots in de onderzijde van de zwevende kolommen naast de hellingbaan verlichten het voetpad, spots naast de steunpunten de houten onderzijde van de hellingbaan. Verlichting in de doorlopende stalen kolommen zorgt voor een goed lichtbeeld op de hellingbaan zelf. De armatuur- en lichtbronkeuze leidt bovendien tot zo min mogelijk lichtvervuiling.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •