Snellere reisinformatie door SPIN
Ov-reisinformatie gaat volgend jaar nog efficiënter en sneller werken. Vijf vervoerbedrijven testten afgelopen zomer een nieuwe webapplicatie van de Reisinformatiegroep, bekend van www.ov9292 en 0900-9292. Hoewel de eerste testronde van dit project onder de noemer ‘Samenwerkingsproject Informatie Netwerk, SPIN,’ nog enige verschillen en oneffenheden aantoont tussen de werkwijze van de vervoerders, verwacht de Reisinformatiegroep na een tweede testronde de applicatie in het voorjaar te kunnen implementeren.
Waar zit de verstoring? Gaat het kort of lang duren? Welke lijnen hebben er last van? Hoe informeren we onze reizigers en chauffeurs? Op al deze vragen wil de Reisinformatiegroep voortaan sneller antwoord kunnen geven. ‘Als er ergens een verstoring optreedt in de dienstregeling, geven de vervoerders dat tot nu toe meestal per e-mail of fax aan ons door’, zegt Willem Termaat van de Reisinformatiegroep. ‘Dan tikken we die informatie hier in en zo komt het in al onze kanalen van reisinformatie. Dus bijvoorbeeld in de reisplanners op internet, de telefonische informatie, maar ook bijvoorbeeld bij de vervoerbedrijven die met die verstoring te maken hebben.’
Deze werkwijze geldt voor zowel de (geplande) dynamische reisinformatie van de Reisinformatiegroep (bijvoorbeeld werkzaamheden) als voor de (ongeplande) actuele reisinformatie (bijvoorbeeld een boom op de rails). Termaat: ‘Maar doordat het invoeren handmatig gebeurt, is er kans op fouten. En daarbij kan het hele proces ook wel wat sneller.’
SPIN
Om daar achter te komen organiseerde de Reisinformatiegroep het SPIN-project. Afgelopen maanden testten vijf vervoerbedrijven, Arriva, GVU, NoordNed, RET en Syntus, via SPIN een nieuwe manier van informatie aanleveren. Termaat: ‘We hebben een webapplicatie ontwikkeld met een serie invulschermen. Zodra zich een verstoring voordoet, gepland of ongepland, vult het vervoerbedrijf op internet die schermen in. Daarin komt alle mogelijk relevante informatie aan bod. Diverse keuzemogelijkheden zijn in standaard informatieblokken aangegeven. Vervolgens sturen de vervoerbedrijven hun ingevulde schermen via internet rechtstreeks onze database in. Doordat het ‘hapklare brokken’ zijn, worden ze één op één in de reisinformatie meegenomen. Zonder tussenkomst van medewerkers. De informatie is zo veel sneller beschikbaar en de kans op fouten is minimaal.’
Deze kant-en-klare reisinformatie gaat meerdere kanten op. Uiteraard naar reizigers in het openbaar vervoer, via internet, telefoon of SMS-berichten. Maar ook naar ProRail om de Teletekst pagina’s te kunnen aanpassen. Termaat: ‘De reisinformatie gaat ook vaak weer terug naar het bedrijf dat de gegevens zelf heeft aangeleverd. Van de standaardberichten kan men bijvoorbeeld makkelijk prints maken om buschauffeurs te informeren over de verstoringen en eventuele alternatieve routes.’|
Experimenteel
De eerste serie tests met SPIN is afgerond. Bij NoordNed in Leeuwarden vindt men het echter nog te vroeg om uitspraken over SPIN te doen. ‘Het is allemaal nog heel experimenteel en nog lang niet zover dat we dit systeem gaan invoeren’, aldus de woordvoerster van het noordelijk vervoerbedrijf. De Reisinformatiegroep is het daar wel mee eens en vindt ook dat er nog verder moet worden getest. Termaat: ‘Je merkt onder meer dat er grote verschillen zitten in het testgebruik. Vervoerbedrijven willen de informatie die zij invoeren soms te veel toespitsen op hun eigen situatie, hoewel de mogelijkheden om vrije tekst in te voeren, beperkt zijn.Vanaf 18 november gaan we de tweede serie tests doen. Als alles volgens planning verloopt, moeten we SPIN in maart of april volgend jaar kunnen invoeren.’
Reactie plaatsen •