Snellere besluitvorming infrastructuur
De Tweede Kamer is akkoord met de snellere besluitvorming over infrastructuur. In de nieuwe Tracéwet worden omwonenden en andere betrokkenen aan het begin van het proces benaderd voor hun inbreng. Hiermee wil minister Schultz van Haegen vertraging in een later stadium voorkomen.
Gehalveerde beslisperiode
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) is blij dat de Tweede Kamer heeft ingestemd met de fors gewijzigde Tracéwet. 'Deze nieuwe wet maakt het mogelijk de recente successen van de snelle aanleg van infrastructuur uit te bouwen. We gaan de gemiddelde doorlooptijd van de besluitvorming voor alle projecten halveren', aldus de minister.
Groter draagvlak
Het wetsvoorstel voor de nieuwe Tracéwet introduceert een startbeslissing waarbij de overheid verplicht is aan te geven hoe ze burgers, organisaties en bestuursorganen betrekt bij het proces. In de zogeheten verkenningsfase worden betrokkenen actief benaderd om mee te denken over de beste oplossing voor het knelpunt. Dit moet zorgen voor draagvlak en vertraging in een later stadium voorkomen. 'De wettelijk verplichte participatie is een van de belangrijkste elementen in het wetsvoorstel. Juist door dit in de eerste fase goed te doen, en goed te luisteren naar de inbreng, kun je het proces in de loop van het traject versnellen. Ervaringen met proefprojecten laten zien dat dit werkt', aldus minister Schultz van Haegen.
In het wetsvoorstel is tenslotte een oplevertoets na afronding van het project opgenomen. Met deze toets wordt nog een keer gecontroleerd of er inderdaad aan de milieunormen wordt voldaan en of er nog extra maatregelen nodig zijn.
Vanaf 2012
De gewijzigde Tracéwet is een uitwerking van het advies “Sneller en beter” van de Commissie Elverding. Minister Schultz van Haegen streeft ernaar dat het wetsvoorstel na behandeling door de Eerste Kamer begin 2012 in werking kan treden.
Auteur: Eveline Korving
Met de nieuwe Tracéwet wordt de besluitvorming over infrastructuur versneld.
Reactie plaatsen •