Snelle injectiemethode pakt goed uit bij herstel busbaan
De busbaan in Hoofddorp loopt over een viaduct. Onder de baan liggen betonnen stootplaten die het zettingsverschil tussen het viaduct en de rest van de busbaan overbruggen en zorgen voor een soepele overgang. In zachte ondergrond, een veelvoorkomend fenomeen in Nederland, zakken stootplaten vaak weg. Hierdoor ontstaan drempels in het asfalt. Ook in Hoofddorp was het asfalt van de busbaan beschadigd door verzakte stootplaten.
Overlast- en kostenbesparend
Herstel van verzakkingen volgens de traditionele methoden duurt minimaal een dag of vijf en levert overlast op voor omgeving en weggebruiker. De injectie van expansiehars onder de stootplaat werkt veel sneller, omdat dit materiaal snel uithardt. De methode is daardoor overlast- en kostenbesparend.
Succesvolle proef
Vanwege succesvolle toepassingen van expansiehars bij onder meer spoorwegovergangen, besloot de provincie Noord-Holland de injectiemethode bij wijze van proef in te zetten voor het herstel van de busbaan in Hoofddorp. Het lukte om de stootplaten binnen 1,5 uur naar hun oorspronkelijke ligging terug te brengen. Binnen 24 uur was ook het asfalt hersteld en reden de bussen weer over de baan. Vanwege het succes op deze locatie, wil de provincie de methode ook in andere projecten gaan toepassen.
Auteur: Susanne Morren
Reactie plaatsen •