Snel hulp bij in- en uitstappen trein
Treinreizigers die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen, kunnen dit vanaf 1 januari 2015 een uur van tevoren telefonisch aanvragen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). Nu moeten zij dit nog drie uur voor vertrek van de trein melden. Dat maakte staatssecretaris Mansveld op 17 maart bekend tijdens een treinreis met mensen met een visuele en motorische beperking.
Reizigers die hulp nodig hebben bij
Reizigers die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen kunnen een beroep doen op assistentieverlening van NS. Dit kan op 94 NS-stations. Op enkele grote stations waar reizigers het meest gebruik maken van deze service, start dit najaar een pilot waarin de aanmeldtijd nog verder wordt verkort. Een NS-servicemedewerker helpt hen dan met een zogenaamde vlinderbrug bij het in- en uitstappen of geeft andere begeleiding op het station.
Piepjes
Een nieuwe app moet het boeken van assistentieverlening via de mobiele telefoon daarnaast nog makkelijker maken. Zo kunnen reizigers met een functiebeperking nog sneller en eenvoudiger door het OV reizen. Dit jaar voorziet ProRail alle stations van minimaal één scherm met een overzicht van de eerst vertrekkende treinen. Deze schermen zijn door de Oogvereniging getest en goedgekeurd. De piepjes die reizigers horen bij het in- en uitchecken met de OV-chipkaart worden in 2014 bij alle vervoerders hetzelfde. Het ‘NS-piepje’ is gekozen als standaardgeluidssignaal. Ook wordt de herkenbaarheid van de in- en uitcheckpalen verbeterd. Zo zijn bijna alle poortjes en paaltjes van NS voorzien van het bekende ‘geel’ voor een beter zichtbaarheid en is bij de brede glazen poortjes een duidelijk en herkenbaar rolstoelpictogram aangebracht.
De maatregelen die NS en ProRail nemen, moeten ertoe leiden dat het spoor uiterlijk per 2030 toegankelijk is voor alle reizigers. Mansveld heeft hiervoor € 666 miljoen uitgetrokken.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •