Slimme locatiekeuze voor accuwisselstations
Hoeveel accuwisselstations zijn er nodig om met een elektrische auto door heel Nederland te kunnen rijden, zonder stil te komen staan? En waar kunnen wisselstations dan het beste staan? Dat onderzocht DHV.
‘In elk geval niet bij benzinestations aan een snelweg, want dan heb je er twee nodig, in elke richting één,’ vertelt Coen Jager, van adviesbureau DHV, ‘bovendien zijn de snelwegstations vaak gebonden aan ingewikkelde concessies. Het is wel efficiënt om wisselstations dichtbij de snelweg te realiseren, bijvoorbeeld nabij op- en afritten of toegankelijke wegrestaurants.’
In opdracht van het Israëlisch-Amerikaans bedrijf Better Place, dat zich toelegt op wisselstations voor gebruikte accu’s van elektrische voertuigen, onderzocht DHV waar de wisselstations het beste kunnen komen te staan, welke vergunningen ervoor nodig zijn en welke subsidies hiervoor te behalen zijn. ‘Better Place wil nog niet openbaar maken, hoeveel wisselstations er in ons land nodig zijn’, aldus Jager. ‘We hebben de locatiekeuze ontwikkeld, onder meer op basis van het gemiddelde rijpatroon van de Nederlandse automobilist in de spitsuren en het gegeven dat je met een volle accu ongeveer maximaal
Better Place heeft inmiddels met steun van DHV 10 miljoen euro subsidie gekregen bij het Europese TEN-T programma om in zes EU-lidstaten een infrastructuur voor accuwisselstations van de grond te krijgen.
Auteur: Joske van Lith
Een accuwisselstation in Israël
Reactie plaatsen •