Slim reizen in Maastricht
Hierin staan uitvoeringsafspraken en taakverdelingen om de groei van 10% van het autoverkeer tussen 2010-2016 op te vangen. Ook zal het drukker worden vanwege een aantal langdurige werkzaamheden. Met een pakket aan samenhangende maatregelen willen de initiatiefnemenrs het werk- en reisgedrag van reizigers beïnvloeden.
Maatregelen
Er worden vooral maatregelen genomen voor het woon-werkverkeer in de ochtend- en avondspitsen. Er komt een mobiliteitspas waarmee reizigers korting krijgen op alternatieven voor de auto, zoals Park&Ride, trein en bus en (OV-)fiets.
Bij deelnemende werkgevers worden mobiliteitsscans gedaan om het woon-werkverkeer van werknemers in kaart te brengen, zodat er passende maatregelen kunnen worden genomen voor slim werken en slim reizen.
Pilots
Er worden drie pilots gehouden om reisgedrag te testen:
- Mobiliteitsleasing: 500 leaserijders krijgen -naast een auto- ook budget voor alternatief vervoer;
- test met actuele parkeerinformatie in de auto om de meest geschikte parkeerplek te kiezen en zoekverkeer te voorkomen.
- Stimuleren gebruik OV buiten de spits bij autorijders en bestaande OV-reizigers.
Deze proeven lopen tot december 2011. De resultaten worden ingezet bij de structurele maatregelen van het Programma Maastricht-Bereikbaar.
Auteur: Joske van Lith
Met de ondertekening van Regioconvenant Maastricht bereikbaar 2010-2016 wil de regio het toenemende autoverkeer en hinder tijdens werkzaamheden opvangen.
Reactie plaatsen •