Skaters willen vlak asfalt en een afremleuning
Met de officiële ministeriële verwijzing van de skater naar het fietspad, is de skater een erkende verkeersdeelnemer geworden. De ANWB heeft voor hen samen met de Koninklijke Nederlandse Schaatsenrijdersbond (KNSB) acht skateroutes bewegwijzerd in het Groene Hart.
De routes, allemaal zo rond de 20 kilometer lang, zijn zowel uitgezocht met het oog op de beleving van het landschap als op veiligheid, vertelt regiomanager Ko Droogers van de ANWB. Skaters stellen andere eisen dan bijvoorbeeld fietsers. Zo is vlakheid van het wegdek nog belangrijker dan voor fietsers. Droogers: ‘Naden in de lengterichting bij tegelverharding kunnen erg gevaarlijk zijn.’ Split op het asfalt is voor skaters extra vervelend. Het kan leiden tot valpartijen met nare verwondingen. Weinig comfortabel zijn klinkers en tegels. Droogers: ‘Als het goed vlak gelegd is, kan het wel, maar ideaal is het natuurlijk niet.’
Hellingen kunnen lastig zijn voor skaters. Droogers: ‘Hellingen moet je eigenlijk zo veel mogelijk voorkomen in een skateroute. Skaters kunnen slecht remmen. Op een aantal punten konden we toch een helling bij een brug of tunnel niet vermijden. Daar hebben we onderaan de helling leuningen geplaatst, zodat skaters zich vast kunnen grijpen en op die manier kunnen afremmen.’ De ANWB dient nog wel een verlanglijstje in bij een aantal wegbeheerders. ‘Er zijn nog een paar plekken die verbeterd moeten worden omdat daar bijvoorbeeld boomwortels door het asfalt groeien.’
Droogers merkte dat een aantal wegbeheerders huiverig was om mee te werken aan de skateroutes, ook al heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat afgelopen winter eindelijk duidelijkheid gegeven over de positie op de weg van de skater: hij hoort thuis op het fietspad. Droogers: ‘Er is angst voor claims bij valpartijen op een officiële route voor skaters. Maar dat hoeft niet: de skater is nu door de minister erkend als een officiële weggebruiker. Het feit dat een route is aangewezen als skateroute heeft geen invloed op de aansprakelijkheid.’ Een paar jaar geleden kwamen er na een massale valpartij in de IJtunnel diverse claims. ‘Die situatie kun je niet vergelijken met onze routes. Dat was een georganiseerde tocht’, aldus de regiomanager.
In het boekje ‘Skaten in het Groene Hart, 8 bewegwijzerde skateroutes, skatetips, uitrustingstips’ staan tips hoe skaters zich veilig kunnen gedragen: het gebruik van de vingerbel wordt bijvoorbeeld aanbevolen. En er staat informatie in over verkeersregels: de plek op de weg is het fietspad, maar daarmee is de positie van de skater niet hetzelfde als de fietser. De skater wordt geen bestuurder en heeft derhalve geen voorrang van rechts.
De routes zijn bewegwijzerd met van recreatieve fietsroutes bekende zeskantige bordjes, waarop een skater prijkt. Routes en routegids kwam tot stand met geld van de provincie Zuid-Holland en Utrecht, gemeentelijk verband Rijnstreek, het ANWB-fonds en bijdrage uit het Europese Leader+programma.
Reactie plaatsen •